18 december 2018

De EU tussen de voormalige grootmachten

Jumelage CDA Commissie Buitenland Zuid-Holland  - CDU Bonn
Door Mireille de Jonge, wnd. Voorzitter Commissie Buitenland

In mei van dit jaar, toog een delegatie van de Commissie Buitenland Zuid-Holland naar Bonn voor alweer de 39e Jumelage met CDU Bonn. Op het programma dit keer: de rol en plek van de Europese Unie in het nieuwe mondiale krachtenspel.

Tijdens het ochtendprogramma werd de groep meegenomen in verhalen over twee (voormalige) grootmachten – de VS en Rusland. Europarlementariër Axel Voss beschouwde de Europese relatie met Amerika en de grillige houding en het dito gedrag van President Trump. In zijn verhaal gaf hij aan dat wij Europeanen nog teveel teren op de verworvenheden van weleer, ook in onze relatie met de VS. Ik kan dit alleen maar onderschrijven. Europa moet (weer) meer voor zichzelf gaan zorgen.

Gregor Berghorn, groot Ruslandkenner, hield een doordacht betoog over de veranderende visie op Rusland. Zónder President Poetin zou er geen ‘Buitenlandbeleid’ zijn. Poetin bedrijft een patriottistische politiek en wil daarmee een conservatief wereldbeeld in standhouden. Hij is weinig gericht op Europa, aldus Berghorn. De vraag is of Poetin in zijn nieuwe periode als leider tegenwicht zal blijven bieden tegen de VS óf dat hij zich nog meer naar het Zuiden zal wenden, richting onder meer Azerbeidzjan en Turkije. De tijd zal het leren, de eerste voortekenen zijn er al.

Leiderschap betekent in ieder geval keuzes maken. Een mooi bruggetje naar die andere, actuele discussie: de rol en status van het Europees Parlement en de positie van de EVP daarbinnen. Axel Voss uitte zijn zorgen over de politieke onwil bij sommige lidstaten. Het is volgens Voss hoog tijd dat hij en zijn collega’s in het EP hun eigen lidstaat er nog méér van overtuigen dat landen over hun eigen schaduw heen moeten stappen. Daarnaast moet het Europees Parlement met een eigen plan komen, met duidelijke keuzes naar de toekomst toe. Want werken aan de toekomst van de Europese Unie, is werken aan ónze toekomst!

De EVP heeft een transnationaal programma met ‘Futur Papers’, maar dit volstaat niet. Wat moet er nog meer gebeuren? Het idee van het (weer) invoeren van een dubbelmandaat wordt geopperd. Zou het soelaas bieden als de leden van het Europees Parlement eveneens Kamerlid zijn in hun thuisland? Of is er toch meer nodig om samen te werken?

Politiek leiderschap in Europa wordt node gemist, zo blijkt.

Het zeer actuele thema ‘Migratie’ liep als een rode draad door vrijwel alle gesprekken. Hoe zullen de migratiestromen zich ontwikkelen? Hoe zal de houding van Europa, maar ook van de VS, ten opzichte van vluchtelingen en migranten veranderen. Hoe komen wij er samen uit?

Tijdens het middagprogramma hielden twee CB-leden een korte presentatie, meer vanuit de praktijk. Marieke Mol nam ons mee in haar ervaringen met het Migratie-dossier en Rob Bosch gaf een overview van Europa’s betekenis in de wereld.

Genoeg stof ter overdenking, lijkt mij. Zeker in opmaat naar de Europese verkiezingen mei komend jaar.

Het inhoudelijke programma werd omlijst met de festiviteiten rond het Festival Rhein in Flammen en een bezoek aan de Overheidsbunker Mariental.

2019
Komend jaar hopen wij veertig jaar Jumelage te kunnen vieren. Een goed moment om kort terug te kijken, maar vooral om naar de toekomst te kijken.

Wij hopen dat u erbij bent!