16 mei 2018

Gedeputeerde Adri Bom-Lemstra op handelsmissie naar China

Van 12 tot 19 mei is de provincie weer op handelsmissie naar China. We hebben dit jaar twee hoofddoelen: Sustainable development en Horti-agriculture. Twee onderwerpen waar wij in Nederland heel goed in zijn.

Reden voor de Chinese overheden om onze bedrijven graag te ontvangen. En aan bestuurders de taak om de deur te openen om de bedrijven binnen te laten. De provincie Zuid-Holland staat als het ware garant voor die bedrijven en geeft aan dat ze betrouwbaar zijn. We gaan als provincie al jaren naar China toe en hebben met sommige provincies/ regio's al een jarenlange relatie. Een waardevolle relatie, waardoor veel bedrijven ook graag met ons mee gaan.

Dit jaar zijn wij als regio hoofdgast op de Langfang Trade Fair. Ook India is dit jaar uitgenodigd als hoofdgast. Wij zullen dus naast India op de beurs staan en laten zien wat wij op het gebied van tuinbouw en duurzame ontwikkeling te bieden hebben. Er gaan vele bedrijven met ons mee die op de Fair contacten kunnen leggen met Chinese bedrijven of bestaande contacten kunnen aanhalen. Ook zullen wij enkele kennisinstellingen meenemen omdat wij geloven in samenwerking tussen overheden, bedrijven en kennisinstellingen. Samen kun je de grote maatschappelijke uitdagingen beter oppakken dan los van elkaar. Aardig detail is dat er binnenkort vanuit Nederland ook een handelsmissie naar India gaat onder leiding van onze minister-president. Wij kunnen wellicht alvast contacten leggen met India in China.

Tijdens onze reis zullen we een kijkje nemen in het gebied waar volgend jaar de Horti Expo 2019 wordt gehouden en het gebied waar de Olympische Winterspelen over een paar jaar worden gehouden. Op beide terreinen is ons gevraagd ondersteuning te bieden bij de voorbereidingen. Het wordt mijn tweede reis naar China en ik vind het een fascinerend land. De overheid is er zeer belangrijk en het is indrukwekkend om te zien hoe die overheid met grote snelheid steden uit de grond stampt. Maar tegelijkertijd is het ook beangstigend als je kijkt naar hoe mensen naar die nieuwe steden worden gedirigeerd. De steeds maar groeiende steden Er is een grote trek van het platteland naar de steden die groeien en groeien. Daar kunnen ze onze hulp goed gebruiken om dat op een duurzame manier te begeleiden en ook klimaat adaptief te ontwikkelen. Ook onze kennis om die grote nieuwe steden van voedsel en planten en bloemen te voorzien, wordt zeer gewaardeerd. Vanuit onze Greenports is het dan wel zaak om te zorgen dat dit niet een eenmalige kennisoverdracht is, maar een langjarige samenwerking. We brengen niet zomaar alleen producten, maar kennis. En als wij hier in Nederland nu zorgen dat wij voorop blijven lopen met die kennis dan kunnen wij dat nog heel lang blijven exporteren. Niet alleen naar China, maar ook naar andere landen zoals India.

Tuinbouw en water. Als je die combinatie van kennis, waar de Nederlanders goed in zijn, gezamenlijk aanbiedt in landen waar de mensen soms nog maar één maaltijd per dag krijgen, dan ligt er een grote markt open voor onze bedrijven. Dat is precies de visie die we met alle Greenports in Nederland hebben ontwikkeld onder de titel "Feeding and greening megacities". Dat vergt wederom goed samenwerken tussen tuinbouwbedrijven onderling maar ook met scholen, universiteiten en overheden.

Ik ben er trots op te merken dat wij dat in Nederland doen. Steeds beter en met meer succes. Succes dat wij ook deze week in China weer gaan laten zien.