17 september 2021

Haast geboden bij herstel dijkdoorbraak Reeuwijk

Nadat eind juli een deel van de dijk tussen de Kerkweg en de Tempeldijk in Reeuwijk is doorgebroken, zijn door het Hoogheemraadschap van Rijnland en lokale loonwerker nooddammen aangelegd om het water tegen te houden. Ondanks dat de nooddammen dagelijks worden gecontroleerd, wordt de uitkomst van het onderzoek naar de oorzaak van de dijkdoorbraak pas medio januari 2022 verwacht, waarna een plan van aanpak volgt om tot een stabiele oplossing te komen. Voor CDA-Statenlid Jaco Kastelein, zelf melkveehouder in het nabijgelegen Bodegraven, duurt dit wel erg lang en stelt vragen aan het college.

Hoewel de nooddammen niet de kwaliteit hebben van de uiteindelijke dijk, is er volgens Kastelein nog een ander gevolg van de dijkdoorbraak waardoor een snelle oplossing gewenst is. “De provincie werkt aan een veenweide strategie waarbij de belangrijkste opdracht is de veenbodemdaling af te remmen en de gevolgen ervan te verkleinen of te voorkomen door het inklinken van veengrond,” aldus het Statenlid. “Maar op de plek van de dijkdoorbraak is het water in de sloot weggestroomd de laaggelegen polder in en is deze sloot nu drooggevallen.” Doordat de sloot zonder water staat, kan de grond van het naastgelegen perceel nu veel inklinken. Door droogte van veenweiden treedt namelijk krimp, inklinking en oxidatie van veenbodems op. Hierdoor daalt het maaiveld en komen broeikasgassen vrij. “Dus de drooggelegde sloot vergroot weer de CO2-uitstoot,” concludeert de melkveehouder.

Kastelein heeft daarom vragen gesteld aan het college van Gedeputeerde Staten om de situatie aan te kaarten en de termijn van het herstel aan de dijk te verkorten, zodat de negatieve gevolgen van de inklink verminderd kunnen worden.