07 augustus 2021

Haringvlietbrug

“Een zeer slechte soap”, zo typeert fractievoorzitter Michel Rogier de communicatie vanuit het ministerie over de eenzijdig afgekondigde verregaande verkeersmaatregelen voor spoedreparaties aan de Haringvlietbrug. “Dat het ministerie zijn verantwoordelijkheid neemt om het gebruik van de brug veilig te stellen, kan ik begrijpen, maar hierover laat je je eerst adviseren door lokale bestuurders, veiligheidsregio’s en het bedrijfsleven. Dat is in dit geval duidelijk niet gebeurd en dat vind ik kwalijk te noemen”, aldus Rogier.

Het is te danken aan de inzet van lokale bestuurders, en de Tweede Kamerleden van het CDA en de VVD, die bij de minister aan de bel trokken, dat de verregaande maatregelen uit worden gesteld zodat men met een beter plan kan komen. In haar antwoord op de vragen en moties van CDA-Tweede Kamerlid Jaco Geurts en VVD-Kamerlid Peter de Groot geeft minister Van Nieuwenhuizen alsnog toe dat de afgekondigde verkeersmaatregelen te veel impact hebben op het lokale en doorgaande verkeer.

Ondanks het zomerreces heeft de provinciale CDA-fractie goed contact met de lokale CDA-wethouders en fracties om zorgen en wensen aan te horen en hen met raad en daad bij te staan. “De lokale burgemeesters, bestuurders en fracties doen het erg goed en de samenwerking met andere partijen verloopt ook prima. Dat is hard nodig want met zulke grote dossiers heb je geen behoefte aan partijpolitiek, waardoor de verschillen worden uitvergroot, maar wil je als volksvertegenwoordigers gezamenlijk het beste voor elkaar krijgen”, aldus Rogier.

Niet alleen de Hoeksche Waard maar ook Zeeland, West Brabant en Goeree-Overflakkee zijn sterk afhankelijk van de bereikbaarheid van de Haringvlietbrug. Deze laatste gemeente was in 1964 zelfs ooit de initiatiefnemer bij de realisatie van de brug om het eiland uit haar isolement te halen. Pas is 1974 is de brug overgedragen aan Rijkswaterstaat. Voor wie en waarom de brug juist zo belangrijk is, leek volgens Rogier bij het ministerie vergeten te zijn bij het eenzijdig afkondigen van maatregelen.

Rogier benadrukt nogmaals dat de bereikbaarheid van Goeree-Overflakkee, met alleen de Haringvlietbrug aan de ene kant en de N57 aan de andere kant van het eiland, zeer kwetsbaar is.
Als er rond het eiland een tunnel wordt aangelegd zoals de Blankenbrugtunnel of het traject van de A4 wordt verlengd, dan kun je op en rond de toegangswegen veel meer verkeer verwachten waardoor, in dit geval de Haringvlietbrug, veel meer verkeer moet verwerken en daardoor meer onderhoud vraagt. Rogier: “Een kind snapt dit al. Dan kan en mag je een projectscope van zo’n tunnel of snelweg, niet laten eindigen bij de gemeentegrenzen van de Zuid-Hollandse eilanden, maar dat is precies wat er nu gebeurt”. Het CDA pleit er daarom nogmaals voor om op tijd lokale bestuurders en veiligheidsregio’s bij ingrijpende verkeersmaatregelen te betrekken. “Laat deze slechte soap een les zijn voor de komende jaren, waarin o.a. de Heinenoordtunnel en de Moerdijkbrug nog gerenoveerd moeten worden”, aldus Michel Rogier.

Foto: Beeldbank Rijkswaterstaat