24 juli 2021

Inbreng fractievoorzitter Michel Rogier voor de Zuid-Hollandse Kadernota

Tijdens de laatste Provinciale Statenvergadering werden de kaders vastgesteld voor het opstellen van de begroting. Voor CDA-fractievoorzitter Michel Rogier een mooi moment om in zijn woordvoering de uitdagingen en ambities voor Zuid-Holland nog eens duidelijk op tafel te leggen.

Rogier stelde dat de provincie de komende jaren te maken heeft met veel onzekerheden; de nog onduidelijke koers en budgetten van het nieuw te vormen kabinet, de financiële gevolgen van de corona-pandemie en tegelijkertijd de enorme opgave om voldoende betaalbare woningen te bouwen.

Woningbouw
“Het CDA vroeg de afgelopen tijd aandacht voor locaties die ingepland staan voor woningbouw, maar waar er geen zicht is op daadwerkelijke ontwikkelingen,” aldus Rogier. “Dat komt mede omdat de bereikbaarheid van deze locaties nog niet optimaal is.” Voor het CDA is het bovendien belangrijk dat er voldoende ruimte gereserveerd wordt voor sportvoorzieningen. “Maar ook voor de huisarts en de tandarts, want we willen natuurlijk gezond wonen, werken en oud worden in onze provincie” zo vervolgt Rogier.

Gezond wonen en werken is wat het CDA betreft óók een voorwaarde voor arbeidsmigranten. De huidige ongezonde en gevaarlijke woonsituaties is onacceptabel. Wat het CDA betreft, zorgen we sámen met de woonregio’s, sámen met werkgevers en sámen met Zuid-Hollanders voor fatsoenlijke huisvesting van deze internationale werkers, die hard nodig zijn in onze vitale greenportgebieden.

En hoewel de woningbouwopgave belangrijk is, mag dit wat het CDA betreft niet ten koste gaan van onze Zuid-Hollandse maakbedrijven. “Maakbedrijven die letterlijk midden in de samenleving staan, die investeren in de kenniscentra in Zuid-Holland én investeren in laaggeschoolde arbeidskrachten, mogen hier niet het onderspit delven.”

Agrarische bedrijven & Natuur
Maar ook op het gebied van leefbaarheid en natuurgebieden kunnen volgens Rogier stappen gemaakt worden. “We kunnen efficiënter omgaan met de verkaveling van gronden en samen met agrarische bedrijven bekijken of natuurgebieden op een efficiëntere manier aan elkaar gekoppeld kunnen worden.” Volgens Rogier kunnen agrarische bedrijven en natuurorganisaties rekening houden met elkaars ambities.

Mobiliteit
De Zuid-Hollandse economie draait voor een groot deel, zo niet het grootste deel, op transport en logistiek. “Inmiddels gaat 50% van onze provinciale begroting naar mobiliteit,” volgens Rogier. “We bouwen en investeren veel, maar het onderhouden en afschrijven is evenzo belangrijk.”

Energie
“De enorme uitdagingen op het gebied van energieopwekking en herstructurering in de regio’s zal veel van ons allen vragen en niet in de laatste plaats bij het opstellen van onze begroting.” Rogier erkent dat er al veel gedaan wordt, maar wil extra steun voor projecten en innovaties die de hoeveelheid plastic afval terugdringt.

Stikstof
“Op het gebied van stikstof neemt ons fractielid Jaco Kastelein veel expertise mee en zet zich actief in voor agrarisch natuurbeheer,” zo gaat Rogier verder. “Volgens hem wordt er nog te vaak gekeken naar alléén de agrarische sector. Maar die sector levert wel, die wil ook wel. Kijk naar innovaties vanuit de sector zelf.” Voor het CDA moet de provincie niet blindvaren op de theoretische modellen voor de stikstofdoelstellingen, maar op een bredere afweging van brede natuurdoelstellingen met ruimte voor de landbouw. Het CDA diende hiervoor een motie in die breed gesteund werd.

Rogier ronde af met de oproep aan het college om – samen met andere provincies – bij het Rijk te pleiten voor veel meer geld om niet vast te lopen. “Ook roepen we het college op om te zorgen voor voldoende budgetten voor cofinanciering voor de Zuid-Hollandse Groeiagenda.” Deze Groeiagenda is ontwikkeld door ongeveer 80 Zuid-Hollandse bedrijven, kennisinstellingen en overheden om noodzakelijke investeringen te kunnen doen in het verdienvermogen, brede welvaart en werkgelegenheid in de provincie. Met als doel om Zuid-Holland het komende decennium economisch sterker te maken. Rogier: “Om de Groeiagenda te realiseren is geld nodig. Als provincie kunnen we alleen aanspraak maken op de subsidies vanuit het Nationaal Groeifonds – het landelijke fonds om te investeren in het verdienvermogen van Nederland - als er voldoende cofinanciering beschikbaar is.”

Lees hier de volledige inbreng van Michel Rogier voor de Zuid-Hollandse Kadernota.