09 september 2020

Kritisch op besluit verbod chemische bestrijdingsmiddelen.

Tijdens de procedurevergadering van de Commissie Natuur, Klimaat en Natuur is CDA-Statenlid Michel Rogier erg kritisch geweest over het besluit van gedeputeerde Potjer dat er geen chemische bestrijdingsmiddelen meer gebuikt mogen worden bij Agrarisch Natuurgebied. Hoewel het CDA en de agrarische sector zelf het liefst geen chemische bestrijdingsmiddelen willen gebruiken, moeten er wel eerst volwaardige alternatieven zijn. Die zijn er op dit moment nog niet.

Voor het beheer van agrarisch natuurgebied wordt nog minimaal gebruik gemaakt van bestrijdingsmiddelen die ervoor zorgen dat bepaalde plantensoorten niet de overhand krijgen, zodat er voergebieden van weidevogels in gevaar komen.

Een groot aantal boeren, die zich al tientallen jaren inzetten voor biodiversiteit en zelfs grote stukken land hiervoor beheren en beschikbaar stellen, hebben laten weten te moeten stoppen met agrarisch natuurbeheer.

Het verbod op bestrijdingsmiddelen heeft dus verregaande gevolgen en het CDA wil over het verbod daarvan zo spoedig mogelijk opheldering van de gedeputeerde.