16 april 2021

Nieuwe kijk op participatieprojecten noodzakelijk

In de Integrale Commissievergadering van afgelopen woensdag sprak CDA-Statenlid Maurits de Haan over de participatie van de inwoners van Zuid-Holland. “Bij de behandeling van de Regionale Energie Strategieën (RES) heb ik al aangegeven dat een participatieproces van het grootse belang is,” aldus De Haan. “Zeker om daarbij ook jongeren te betrekken.”

Om te zorgen dat oplossingen voor provinciale vraagstukken goed aansluiten bij de belangen van betrokkenen, wil de provincie inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties zo veel als mogelijk betrekken bij plannen en projecten. Volgens De Haan is echter een nieuwe kijk op participatie noodzakelijk, omdat bij bestaande participatieprojecten de ‘usual suspects’ worden betrokken. “Vaak zien en horen we van dezelfde groep inwoners die toch al politiek betrokken zijn of waren. We moeten dan ook oppassen voor het ‘verwachtingsmanagement’ en er moet duidelijk gekeken worden naar het doel en de uiteindelijke uitkomst van een participatieproject.”

Volgens De Haan betekent participatie allereerst op tijd starten en niet doen omdat het moet, maar om Zuid-Holland ook echte iedere dag beter te laten worden. “Ik heb ervoor gepleit om eventuele nieuwe participatieprojecten stap voor stap op te bouwen en daarbij ook aandacht te hebben voor de continuïteit,” zo licht De Haan toe. “Als achteraf blijkt dat het meedenken niet concreet is ingevuld en er niets mee is gedaan, haken onze inwoners af. En dat is zonde van de energie die erin is gestoken.”

Vorig jaar benadrukte De Haan ook al dat er meer jongeren betrokken moeten worden bij de provincie, in het bijzonder bij de RES. “Neem kinderen mee in zo’n traject. Niet alleen op basisscholen, maar ook in het voortgezet onderwijs. Niet alleen uitleggen wat er moet gebeuren, maar laat ze ook meedenken en meebouwen aan een beter Zuid-Holland. De jeugd heeft de toekomst. Laten we die toekomst niet zonder hen vormgeven!”

In de Integrale Commissievergadering reageerde een ruime meerderheid van de partijen positief op het pleidooi. De gedeputeerde Potjer heeft daarbij toegezegd om ook naar de eenvoud en bereikbaarheid van de IT-omgeving voor inwoners te kijken.