11 november 2022

Peter Heijkoop blikt vooruit op de verkiezingen

Geachte leden,

Veel inwoners ervaren veel onzekerheid in deze onrustige tijd. De gevolgen van de oorlog in Oekraïne ervaren we allemaal: stijgende energiekosten, forse inflatie en verhoogde instroom van vluchtelingen. Veel gezinnen zijn daarnaast ook op zoek naar een betaalbare woning en ook dat zorgt voor veel stress en zorg.

Het kabinet zoekt naar oplossingen, maar visie lijkt te ontbreken. Veel (kostenverslindende) maatregelen op het gebied van asiel, armoede, inflatie en stikstof kenmerken zich vooral doordat ze te laat worden genomen, ongericht zijn en slechts soelaas bieden voor de korte termijn.

Wat nu vooral gevraagd wordt is moreel leiderschap en een visie op de samenleving vanuit onze christendemocratische overtuiging. De peilingen laten zien dat kiezers dat missen bij het CDA. We moeten bij de zoektocht naar oplossing vooral niet tegen rechtse partijen aan gaan schurken, zoals bijvoorbeeld in het vluchtelingenvraagstuk. Wij hebben een veel beter verhaal met ons verhaal op basis van gespreide verantwoordelijkheid, solidariteit en publieke gerechtigheid. Het Wetenschappelijk Instituut van het CDA heeft met het rapport ‘Breder Kijken’ een uitstekende basis gelegd om politiek leiderschap te kunnen tonen op dit lastige dossier. Streng doch rechtvaardig.We zien het Henri Bontenbal doen op duurzaamheid en we hebben alles in huis om ook op andere thema’s onderscheidend en richtinggevend te zijn. De kamerfractie werkt daartoe goed samen met het WI.

In de provincie bereiden we ons voor op de aankomende verkiezingen. Later deze maand stellen wij onze lijst vast en neemt de programmacommissie u mee in ons verhaal richting de verkiezingen. Het wordt een spannende tijd, maar we zetten gezamenlijk de schouders eronder!

Hartelijke groet,

Peter Heijkoop