10 november 2021

“Plannen en programma’s, onderbouwd met cijfers en budgetten”

Bij de begrotingsonderhandeling in de Provinciale Statenvergadering van 10 november sprak CDA-fractievoorzitter Michel Rogier over vertaling van de Zuid-Hollandse ambities en wensen naar de financiële paragrafen uit de begroting.

“Plannen en programma’s, onderbouwd met cijfers en met budgetten die Zuid-Holland nu en in de toekomst beter bereikbaar moet maken, waar er gewerkt kan worden, waar er geleerd kan worden voor de banen van de toekomst, hier, elders of zelfs in de ruimte,” aldus Rogier tijdens zijn woordvoering. “We wonen en recreëren in een provincie waar tegelijk plannen en programma’s liggen voor de maakindustrie, voor onze internationale rol voor Vrede en Recht, wereldknooppunt in de maritieme sector en de Greenports.” Volgens het Statenlid zal iedereen het ermee eens zijn dat de Provincie daarom moet zorgen voor goede afstemming tussen alle plannen en opgaven om de leefbaarheid in Zuid-Holland te behouden. Maar in de financiële paragrafen kan pas echt opgemaakt worden wat men hier financieel voor over heeft. “Nooit genoeg, maar best veel,” concludeert Rogier. Een samenvatting van de woordvoering van het CDA.

Bereikbaarheid
De grootste kostenpost in de begroting is het Programma Zuid-Hollandse Infrastructuur. Volgens Rogier is dat niet onlogisch in een provincie die sterk afhankelijk is van doorvoer van mensen en goederen. “De bereikbaarheid staat echter wel door de gehele provincie onder druk. Zo blijven de N59 en de N57 ondanks de verbeteringen een bottleneck voor de Zuid-Hollandse eilanden, wat pijnlijk duidelijk werd door de gedwongen beperking van de Haringvlietbrug afgelopen zomer.” Dankzij goede samenwerking met lokale, provinciale en de landelijke partij zijn drastische verkeersmaatregelen voorkomen.

Ook is in de begroting de keuze gemaakt om het gereserveerde bedrag van 20 miljoen voor de bereikbaarheid van de Duin- en Bollenstreek op de lange termijn anders in de begroting te verwerken. Met het oog op de ontwikkelingen in Lisse en de geplande forse woningbouw in Lissebroek, is verbetering van mobiliteit in deze regio sowieso noodzakelijk. Rogier: “Er moeten goede plannen en voldoende budget komen voor de bereikbaarheid van de Duin- en Bollenstreek. Ook als dit 47 miljoen euro kost.” Daarvoor diende het CDA samen met Christenunie/SGP en de VVD een motie in, die door Provinciale Staten werd aangenomen. Het CDA ziet daarnaast graag een studie naar de optimalisatie van de oeververbindingen over de Ringvaart voor OV, fiets én auto.

Wat het openbaar vervoer betreft is er ook het nodige werk te verrichten. Zo is er geen goede openbaar vervoerverbinding voor studenten uit Hillegom en Lisse naar Noord-Hollandse opleidingsinstituten in Hoofddorp en Haarlem en liggen er kansen om met nieuwe treinen op de MerwedeLingelijn het reizen veiliger, comfortabeler en toegankelijker te maken.

Energie
Volgens het CDA is energie een steeds belangrijker wordende pijler in Zuid-Holland. Om een duidelijk beeld te krijgen van alle energieplannen en -visies, deed Rogier de suggestie om deze onder te brengen in een Programma Zuid-Hollandse Energie.

Economie & Landbouw
De begroting voor het Programma Economie wordt behoorlijk teruggeschroefd, zo ook het budget dat voor Landbouw gereserveerd staat. Met de vele plannen en ambities over bijvoorbeeld de kringlooplandbouw, een regionaal voedselsysteem en meer ruimte voor biodiversiteit, pleitte Rogier ervoor om aan deze budgetten in de komende begrotingen wel te sleutelen.

Arbeidsmarkt
Met de vele vacatures in onder andere de bouw, installatietechniek, zorg, kinderopvang en ICT, is voortvarende samenwerking tussen bedrijven, opleidingsinstituten en overheid hard nodig. Rogier ziet een aantal goede voorbeelden van deze driehoek, maar heeft ook vragen over de wijze van samenwerking met arbeidsmarktregio’s zoals Rijnmond, Goeree-Overflakkee en de Drechtsteden.

Woningbouw
Rogier stipte aan dat een veel gemeenten moeite hebben met provinciale regelgeving als het gaat om de woningbouw. Plekken waar men lokaal graag wil bouwen, wordt door de provincie in de weg gestaan. Maatwerk is volgens Rogier hard nodig. “Wij willen bespreekbaar maken óf en - zo ja - onder welke voorwaarden en in welke specifieke gevallen buiten binnenstedelijke gebieden gebouwd mag worden.”

Duurzaamheid & Klimaat
“Duurzaamheid en klimaat gaat ons allen aan,” betoogt Rogier. Het Statenlid is dan ook blij met de Zuid-Hollandse participatie bij de ‘Bubble Barrier’ in Katwijk in strijd tegen de plastic soep. Daarnaast wil het CDA bij toekomstige Statenvoorstellen in één opslag terugzien hoe deze voorstellen het klimaat beïnvloeden, door de effecten in een aparte paragraaf inzichtelijk te maken. De Gedeputeerde heeft op verzoek van het CDA toegezegd dat de effecten van onze besluiten op het klimaat, vaker bij relevante Statenvoorstellen in één opslag te zien zullen zijn.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.