08 november 2017

Provincie onderstreept belang ruimtevaartcentrum ESTEC

De provincie Zuid-Holland gaat zich extra inzetten voor de ruimtevaartsector. Die toezegging deed het college vandaag in reactie op een motie van het CDA. Statenlid Meindert Stolk: "Research centre ESTEC is een hotspot voor economische en technologische ontwikkeling in de regio, zowel in de ruimtevaart als daarbuiten. Het belang hiervan voor de regionale en nationale economie mag niet vergeten worden."

Het research centre ESTEC in Noordwijk is het technologisch hart van de Europese Ruimtevaartorganisatie (ESA). Daarmee is het ook regionaal van groot belang, niet alleen voor ruimtevaartbedrijven en -instellingen, maar ook voor bedrijven die profiteren van de bestedingen van de duizenden medewerkers en bezoekers. Stolk: "In het nieuwe regeerakkoord stelt het kabinet dat de vestiging van ESA in Noordwijk zonder meer behouden moet blijven en zich verder moet kunnen ontwikkelen. Als Zuid-Holland moeten we die ambitie zeker ondersteunen."