14 november 2014

Resolute resoluties van Zuid-Holland op het CDA-congres

Als delegatieleider licht ik graag de resolutie over de kiesdrempel verder toe, maar niet nadat ik nadrukkelijk iedereen dank die heeft meegedaan. De delegatie is aan het verjongen en via een flitsende whatsapp-groep hebben we op het congres intensief contact gehouden. Er is nog wel wat te doen richting de volgende keer. Alle afdelingen hebben een uitnodiging gekregen om mee te doen aan de voorbereiding van het congres, maar daar heeft slechts één afdeling (Teylingen!) goed gebruik van gemaakt. Dat kan beter. Voor de rest: complimenten.

Kiesdrempel
Het doel van een resolutie is een richtinggevende uitspraak die de discussie in de partij verder helpt. Er is een permanente discussie over het democratisch bestel binnen onze partij; binnenkort gaat er weer een visie-groep over het thema van start. Dat is prima, maar we hebben dat niet af willen wachten. Dit omdat we simpelweg van veel kanten hoorden dat het thema leeft en de status quo niet werkt. Iedereen die denkt dat dit een simpel puntje om te scoren is, luistert niet goed naar de mensen om hem of haar heen. Democratie draait uiteindelijk om de inhoud van het debat en de standpunten die daar uit voortkomen. Dat bepaalt de waarde. Als 14 partijen (sinds donderdag 15) zich om de microfoon verdringen wordt die waarde er niet groter op. Het is letterlijk en figuurlijk teveel van het goede, zoals iedereen die de Algemene politieke Beschouwingen heeft gevolgd op een gegeven moment wel kon constateren. Dat signaal wilden wij via een resolutie afgegeven.

Een resolutie richt zich slechts op één punt en moet zo concreet mogelijk zijn. We hebben gekozen voor het middel kiesdrempel en hebben aan die uitspraak een getal verbonden: 2. Wat het middel betreft weten we dat er meer zijn; bijvoorbeeld vermindering van het aantal zetels, of het iets doen aan de versplintering van de Kamer tijdens de rit. Ook daar zitten haken en ogen aan en laat de visie-groep zich daar vooral over uitspreken. Het middel kiesdrempel leent zich bij uitstek voor discussie, ook omdat het Duitse voorbeeld hierin maatgevend is. Nederland kent echter een andere democratische traditie dan Duitsland en die koesteren we. Mede daarom hebben we de kiesdrempel slechts van 1 naar 2 zetels gebracht. Wij denken dat dit naar de Nederlandse verhoudingen net voldoende zal zijn om avonturiers af te schrikken en tegelijk ruimte te houden voor een goede verhouding van grotere en kleinere partijen.

Reacties
Wij hebben niet zelf de publiciteit gezocht met deze resolutie en hebben de wenkbrauwen gefronst bij alles wat ons werd toegedicht aan motieven. Het is in ieder geval duidelijk dat het thema een snaar raakt. In de vele reacties op twitter en in de media zijn er aspecten aangedragen waar wij inderdaad nog niet aan hebben gedacht. Tegelijk valt op dat al die studies vooral terugkijken en bijdragen aan een status quo waarin partijen en fracties niet de goede omvang hebben om het werk te doen. De reacties zeggen wat niet kan, niet wat wel moet. De heftigheid van de reacties doet vermoeden dat een (beperkte) verandering in kiesdrempel wel degelijk tot verandering zal leiden.

Uit eigen achterban kwamen ook kritische geluiden, wat uiteraard mag, maar tegelijk vonden velen dat we direct naar het Duitse voorbeeld moesten gaan.

Met onze inmiddels aangenomen resolutie zitten we aardig tussen alle reacties. De visie-groep kan vooruit met een stevige vingerwijzing. Mocht het kabinet eerder vallen, dan weten we wat er in concept-programma hoort te staan, maar blijft het laatste woord aan de leden. Er is wel één ding dat opvalt. We hebben drie resoluties ingediend, allen inhoudelijk. De andere twee handelen over duurzaamheid en Syrische vluchtelingen, geen lichte onderwerpen. Kiesdrempels zijn belangrijk, maar het roept de vraag op of we het tegenwoordig nog wel over de echt lastige vragen willen en kunnen hebben. Vanuit het CDA Zuid-Holland vinden wij van wel.

Peter Noordhoek
delegatieleider CDA Zuid-Holland