20 september 2017

Verslag werkbezoek aan Groene Hart

Op vrijdag 15 september bracht het CDA Zuid-Holland een bezoek aan het Groene Hart. Tijdens het werkbezoek werden meerdere lokale thema’s besproken waaronder de energietransitie, verkeersveiligheid en het Perspectief Groen Hart. Verschillende lokale en regionale CDA-politici waren aanwezig, waaronder de leden van Provinciale Staten, CDA-vertegenwoordigers van de betrokken gemeenten en vanuit de Tweede Kamer Chris van Dam.

Aan het begin van de middag werd de delegatie ontvangen bij de Nolina Kwekerijen in Woubrugge. Hier kregen de CDA'ers een rondleiding door het bedrijf, dat toonaangevend is in het telen van rozen. Er werd gesproken over verschillende onderwerpen zoals de huisvesting van arbeidsmigranten, en de uitdagingen en verschillende belangen die de energietransitie met zich meebrengt.

Het werkbezoek werd vervolgd op de boerderij van Marjon Verkleij, fractievoorzitter van het CDA in Alphen aan den Rijn. Zij runt samen met haar man een agrarisch bedrijf met melkkoeien en mestvarkens, maar ook een kaasmakerij. Er werd gesproken over de agrarische visie, de Greenport, verzilting, de regionale woonopgave en het Perspectief Groene Hart.

Per touringcar reed de delegatie langs een aantal opvallende verkeerssituaties in de regio, waaronder de N207 en N209. Tijdens de reis werd gesproken over het belang van de Metaalvakschool, bodemdaling en de aanvliegroutes van de Buitenveldert- en Aalsmeerbaan. Ook kwam uit de gezamenlijke bespreking van de situaties een actiepunt voor de Statenleden voort: de fractie gaat vragen stellen over de bewegwijzering bij Boskoop.

Het werkbezoek eindigde bij Ambachtelijk Gouda. Een bijzondere locatie, waar de delegatie een rondleiding kreeg en geïnformeerd werd over typische Goudse ambachten, zoals het maken van keramiek en het bakken van de Goudse stroopwafel. Onder het genot van een heerlijk Kuyt-biertje werd nog gesproken over de verkeersveiligheid en de regionale samenwerking.

Het CDA Zuid-Holland dankt de CDA-afdelingen en -fracties van Gouda, Alphen aan den Rijn, Kaag en Braassem, Nieuwkoop, Bodegraven-Reeuwijk, Waddinxveen en Zuidplas, die allemaal hebben bijgedragen aan het werkbezoek. Statenlid Marischa Kip: "Met een gezamenlijk werkbezoek als dit wordt weer benadrukt dat we met een goede samenwerking tussen lokale vertegenwoordigers en de Statenfractie meer kunnen bereiken dan alleen."

Kijk voor foto's van het werkbezoek op onze Facebookpagina: facebook.com/cdazh.