09 april 2020

Waterbus Sliedrecht blijft, nu kansen benutten!

Het was lang onzeker of de Waterbus vanaf januari 2022 van en naar Sliedrecht zou blijven varen. Het CDA Zuid-Holland maakte zich geruime tijd sterk voor het behoud van de lijn, want de verbinding van 3 grote rivieren maakt personenvervoer over water een aantrekkelijke en duurzame vorm van openbaar vervoer. Gisteren maakte de provincie de uitkomst van de openbare Europese aanbesteding bekend: het personenvervoer over het water tussen Rotterdam en de Drechtsteden blijft ook na 2021 bestaan!

Een nieuwe exploitant – de Combinatie Aqualiner BV / Swets ODV Maritiem BV – zal het vervoer vanaf 1 januari 2022 op zich nemen met een nagenoeg volledig nieuwe vloot, waarvan een deel bestaat uit ‘zero emissie’ vaartuigen.

Het CDA Zuid-Holland is blij met het resultaat, maar plaatst tegelijkertijd een kritische noot. “Met het behoud van de verbinding is het nu wel zaak om de Waterbus beter te promoten,” aldus CDA-Statenlid Maurits de Haan. “Op dit moment wordt er nog onvoldoende gebruik van gemaakt, terwijl het zowel voor toerisme als zakelijk vervoer voldoende kansen en voordelen biedt. Denk bijvoorbeeld aan het altijd mee kunnen nemen van de fiets, wat bij andere openbaar vervoer voorzieningen niet zo vanzelfsprekend is.”

Het CDA verwacht dat de aantrekkelijkheid van de Waterbus ook zal toenemen met de nieuwe, directe verbinding tussen Zwijndrecht en Papendrecht, de verbinding tussen Rotterdam en Kinderdijk door het hele jaar heen en de nieuwe halte Rivium in Capelle aan den IJssel. De Haan: “Om de zakelijke kansen volop te benutten, zal nu ook de verbinding met de gezamenlijke bedrijventerreinen in Sliedrecht en Hardinxveld-Giessendam geslecht moeten worden. Daarvoor is het lokale bestuur nu aan zet om de mogelijkheden te onderzoeken.”

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.