13 oktober 2017

Weekbericht vanuit het bestuur (week 41)

Vertrouwen in de toekomst

Beste CDA’ers,

En dan ineens, na ruim 200 dagen wachten, ligt er een coalitieakkoord. Eindelijk duidelijkheid en perspectief, en eindelijk weer de mogelijkheid voor het CDA om verantwoordelijkheid te dragen. In alles ademt het nieuwe akkoord dat de focus ligt op mensen, niet op cijfers. Alleen al daardoor sluiten de nieuwe plannen uitstekend aan bij ons verkiezingsprogramma. Heeft u het coalitieakkoord nog niet gelezen? Hier is het direct te downloaden.

Of het nu gaat over zorg, veiligheid, belastingen, arbeidsmarkt of duurzaamheid: op al deze terreinen komt duidelijk de inbreng van het CDA naar voren. Laat eens en voor altijd duidelijk zijn dat het CDA duurzaamheidsopgaven niet wegschuift naar volgende generaties. Dat we zorg hebben voor mensen die in de knel komen door flexcontracten. We stáán voor onze krijgsmacht (en hebben de dure plicht defensie weer zijn glans terug te geven). En ja, bij een onderhandeling met drie andere partijen sluit je compromissen. Een overheid die bijvoorbeeld gaat experimenteren met wietteelt: bij veel CDA’ers zullen de rillingen over de rug lopen. Ook bij mij. Het totaalplaatje telt echter en dat is ronduit sterk.

In deze coalitie en met dit akkoord bewijst het CDA zich als middenpartij. Want dat zijn we! Het is een voorrecht dat het CDA weer deelneemt aan de regering en daarmee vorm en inhoud kan geven aan de idealen van onze partij. Laten we onze waardering voor de inzet van onderhandelaars Sybrand Buma en Pieter Heerma niet onder stoelen of banken steken. Met elkaar zijn we vanaf dit moment ambassadeurs voor de nieuwe coalitie.

Inmiddels weten we dat Sybrand Buma als partijleider in de Kamerbankjes zal blijven. Een uitstekende zet die eraan bijdraagt dat in de partij en met de fractie doorlopend gedebatteerd kan worden. De behoefte aan visievorming, gesprek en debat is onverminderd groot. Ik roep u als leden dan ook op daar in de komende jaren actief aan mee te doen.

Wat we nog niet weten is welke ministeries het CDA zal krijgen en wie onze bewindspersonen worden. Deze laatste onzekerheid zal echter kort duren en zeker geen 200 dagen. Ook daar heb ik alle vertrouwen in!

Relus Breeuwsma, voorzitter CDA Zuid-Holland

PS Op 12 oktober organiseerde CDA Zuid-Holland in samenwerking met het CDA Leiden de eerste bijeenkomst waar Sybrand Buma het coalitieakkoord presenteerde aan de achterban. Met ruim 200 aanwezigen werd het een volle, warme, maar vooral zeer geslaagde avond. Dit alles moest in een zeer kort tijdbestek georganiseerd worden. Vanaf deze plaats wil ik de betrokken vrijwilligers die dit mogelijk hebben gemaakt hartelijk bedanken!