18 november 2019

Woningbouw voornaamste zorg bij werkbezoek BAR gemeenten

Op vrijdagmiddag 15 november bracht de CDA-Statenfractie van Zuid-Holland een bezoek aan de gemeenten Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk. Vanuit de drie gemeenten werd de voltallige provinciale fractie bijgepraat over lokale thema’s.

In Ridderkerk werden de CDA-Statenleden ontvangen op Het Huys ten Donck, waar leden van de lokale CDA-fractie de zorgen omtrent de tram en Nieuw-Reijerwaard werden aangekaart. Wethouder Peter Meij kaartte aan dat Ridderkerk ‘op slot’ zit door de claim op het tramtracé. Volgens CDA-Statenlid Meindert Stolk toont Ridderkerk voldoende ambitie en is van mening dat de ruimtereservering kan worden opgeheven. “Met het opheffen van de ruimtelijke inpassing komt ruimte vrij voor bijvoorbeeld woningbouw,” aldus Stolk. In de vorige periode hebben wij als CDA ons hier al sterk voor gemaakt, maar vonden destijds geen Staten-brede aansluiting.” De provinciale fractie deed de toezegging om een wijziging van de Omgevingsvisie van Zuid-Holland te steunen.

In Barendrecht werd de fractie ontvangen op het NS-Station, waar gepraat werd over de plannen van de gemeente om woningbouw mogelijk te maken op een voormalig bedrijventerrein. CDA-Statenlid en regiovertegenwoordiger Maurits de Haan ziet hier goede mogelijkheden voor. “In het kader van ‘eerst bewegen, dan bouwen’ en de aanwezigheid van een groot treinstation en goede OV verbindingen, liggen hier kansen voor nieuwbouw-ontwikkeling.”

Als laatste stop werden de CDA’ers ontvangen worden in De Buytenhof in Rhoon, waar wederom de knellende woningbouwopgave onder de aandacht werd gebracht. Deze opgave knelt in relatie tot Buytenland van Rhoon. Statenlid Maurits de Haan: "Er spelen op dit moment verschillende onderwerpen in de regio, waarbij de woningbouwopgave telkens weer naar boven komt als groot knelpunt. Door de uitdagingen met de lokale afdelingen te bespreken, krijgen we de nodige informatie waarmee wij als provincie de gemeenten een helpende hand kunnen bieden.”