Versterk het Buitenland Netwerk
Het Buitenland Netwerk is een gewaardeerd expertisecentrum voor internationale politiek in onze provincie. Tegelijk een broedplaats van nieuwe ideeën en politiek talent. Deze aantrekkelijke formule stoelt op een 'boeiende mix'. Enthousiaste mensen, een effectieve werkwijze, ruimte voor nieuwe ideeën en een 'handen uit de mouwen mentaliteit'. Naast politieke discussie is er ruimte voor informele gezelligheid, vriendschappelijk contact en een goede onderlinge band. Al die ingrediënten maken het Buitenland Netwerk tot een aangenaam netwerk en effectief platform voor internationaal politiek werk.
Zie voor nadere informatie ook dit filmpje.

Doe mee!
Wij staan open voor iedereen die actief wil meedoen, voor alle generaties, jongeren, dertigers, veertigers en vijftig plus.
Laat je internationale interesse spreken en versterk het werk van ons deskundige netwerk.
Nieuwe leden en ook niet leden of diegenen die alleen voor een bepaald onderwerp willen komen, zijn van harte welkom.

Activiteiten
Er worden werkbezoeken gebracht, zowel in eigen land als naar het Europees Parlement in Brussel en naar het buitenland.
Onderwerpen van deze werkbezoeken zijn o.a. Europese en mondiale thema's als bijvoorbeeld veiligheidsbeleid, klimaatbeleid, migratie, voedselzekerheid, en de toekomst van Europa.
Ook bezoeken we per jaar een paar ambassades.
We zullen onze activiteiten in de loop van het jaar elke keer tijdig op deze site publiceren.

Jumelage
Er is verder een vruchtbare relatie – Jumelage - met het Kreisverband Bonn van de CDU Nordrhein-Westfalen, die in jaarlijkse bezoeken over en weer uitmondt.
Na twee jaren onderbreking door Covid konden we, na het succesvolle 40-jarig jubileum in Den Haag in 2019, weer onze jumelage met CDU Bonn houden, zie bovenstaande foto.
Dit keer weer in Bonn van 30 september tot 2 oktober. Het thema: Ukraine und neue Weltordnung.
Verslag Jumelage 2022

Centrale thema's van de laatste jaren
De Greenports van Zuid-Holland, Europees migratiebeleid, de plaats van Europa in de wereld en de toekomst van de christendemocratie in Europa.

Actieve inbreng
Het Buitenland Netwerk levert ook een actieve inbreng bij provinciale en landelijke verkiezingsprogramma’s.

Rapporten
In de afgelopen periode verschenen beleidsrapporten over China en Turkije, over de JSF en energiebeleid, over de positie van vervolgde levensbeschouwelijke minderheden. Maar ook is er ruim aandacht voor onze visie op de EU en de Europese samenwerking. Externe gastsprekers en deskundigen belichten regelmatig actuele thema’s. Publicaties zijn compacte rapporten die ontwikkelingen, pro en contra-argumentaties helder op een rij zetten. Vaak zijn dit belangrijke bouwstenen voor politieke standpunten van CDA-fracties en organen.

Vergaderlocatie
We vergaderen op het Provinciehuis van Zuid-Holland.

Interesse?
Wil je meedoen met het Buitenland Netwerk? Wil je meer weten?
Stuur je reactie naar Ton Lutter, secretaris.

Cees Bremmer
interim-voorzitter