08 februari 2018

De wijk: de plek waar je leeft!

De wijk is de plaats waar je leeft. Het is de plaats die je ziet als je naar buiten stapt. Je loopt of rijdt er doorheen, je kinderen spelen er buiten, je bent er zelfs als je in je huis bent. Dagelijks ervaar je de gemakken en ongemakken van de wijk, maak je gebruik van voorzieningen en de buitenruimte. Het resultaat van het bestuur van je gemeente is ook heel concreet terug te zien in de wijk.

Het CDA heeft de wijk daarom als speerpunt aangenomen. Wij willen dat de mensen in Albrandswaard zich gelukkig voelen in hun wijk. Dat de wijk in hun behoeften voorziet en mensen er kunnen blijven wonen zo lang als zij dat willen. Beleid wordt in de wijk concreet in: groenvoorziening, duurzaamheid, veiligheid, zorg en nog meer.

Het is de vraag of de ideale wijk bestaat daar hebben mensen verschillende gedachten over. Voor het CDA is de ideale wijk een wijk die geschikt is voor iedereen. Een wijk die groen is, waar kinderen veilig kunnen spelen en die goed toegankelijk is. Met faciliteiten die vanuit de wijk goed bereikbaar zijn en met zorg binnen handbereik.

Veiligheid is een veelomvattend thema en omvat onder andere het verkeer, de verlichting op straat,  inbraakpreventie en nog meer. Voor ons is belangrijk dat iedereen zich veilig kan voelen in de wijk en in de gemeente.

Een ander thema, dat in feite ook met veiligheid te maken heeft, is de zorg. In toenemende mate is er behoefte aan een grotere aanwezigheid van de zorg in de wijk omdat mensen langer thuis blijven wonen, ook als zij ziek of minder goed ter been zijn. Dat betekent dat zorgfaciliteiten goed bereikbaar moeten zijn.

In Albrandswaard hebben wij meerdere prachtige wijken. Al deze wijken hebben hun eigen goede, karakteristieke kenmerken. Deze wijken hebben echter ook allemaal hun eigen aandachtspunten. Alle wijken in Poortugaal, Rhoon en Portland verdienen dan ook evenveel aandacht van de gemeente. Zo is het Ghijseland een mooie groene wijk. Dit groen vraagt echter wel goed onderhoud. Portland is een jonge wijk met veel voorzieningen maar nog onvoldoende aanbod voor jongeren. De wijk Valckesteyn is fraai aangelegd, maar heeft wel te kampen met verzakkingen. Zo hebben ook de niet genoemde wijken hun eigen krachten en aandachtsgebieden. Ook bij de ontwikkeling van een nieuwe wijk, zoals Essendael, moet de gemeente rekening houden met wat een wijk anno 2018 nodig heeft.

Wij willen u graag ontmoeten in de wijk om van u te horen wat er speelt en om met u na te denken over verbeteringen. Iedereen mag trots zijn op zijn of haar wijk. Samen kunnen we zorgen voor een leefbare wijk en dat iedereen zich er gelukkig voelt.