25 februari 2017

Laat uw stem horen bij de burgerpeiling.

Provinciale Staten van Zuid-Holland hebben op 22 februari in meerderheid ingestemd met een de fusie van de gemeenten in de Hoeksche Waard per 1 januari 2019. Dat klinkt alsof het allemaal definitief is. Maar dat is het zeker niet. In het Kompas stond op de voorpagina dan ook kort geleden de grote kop “Fusie al in 2019?’. Met een vraagteken!

Het besluit tot fusie wordt namelijk pas echt genomen door de Tweede Kamer en moet daarna nog door de Eerste Kamer worden goedgekeurd. Er is dus nog tijd voor u, als inwoner van Binnemaas, om uw stem te laten horen. Wat vindt ú nu van het idee de vijf gemeenten in de Hoeksche Waard te fuseren tot één gemeente?

Een ingrijpende stap als herindelen naar één gemeente kan volgens ons niet worden gezet zonder de inwoners naar hun mening te vragen. CDA Binnenmaas heeft daarom al vroeg de wens uitgesproken om een burgerpeiling te houden.

Op 15 maart is het dan zover, dan mogen we weer naar de stembus. In de gemeenten Binnenmaas, Korendijk en Cromstrijen niet alleen voor de Tweede Kamerverkiezingen, maar ook voor de burgerpeiling.

Met de burgerpeiling willen de gemeenteraden van bovengenoemde 3 gemeenten de mening van de burger weten over de voorgenomen herindeling (fusie) van de 5 gemeenten op de Hoeksche Waard naar 1 gemeente. Helaas willen de gemeenten Oud-Beijerland en Strijen hun inwoners deze mogelijkheid niet bieden. 88% van alle ingediende zienswijzen vanuit de Hoeksche Waard was tegen herindeling. De volgende vraag zal u worden gesteld: Bent u voor of tegen een herindeling (fusie) van de gemeenten Binnenmaas, Cromstrijen, Korendijk, Oud-Beijerland en Strijen tot één gemeente?

De voorkeur van CDA Binnenmaas is een zelfstandige gemeente Binnenmaas en wel om de volgende redenen.

* Binnenmaas is een overzichtelijke gemeente, waarbij de lijnen tussen gemeente en burgers kort zijn. Daardoor kan er maatwerk worden geleverd aan de inwoners en verenigingen.

* Raadsleden uit Binnenmaas zijn zichtbaar in alle dorpen, horen wat er leeft en komen vervolgens snel in actie.

* Alle dorpen in de gemeente Binnenmaas krijgen de benodigde aandacht door het project “Vitale kernen”.

* De gemeente Binnenmaas heeft kennis van lokale situaties en omstandigheden, wat verloren gaat bij een grote (logge) gemeente Hoeksche waard.

* De gemeente Binnenmaas is een financieel gezonde gemeente met lage lasten voor de inwoners. Na een herindeling zullen de kosten gaan stijgen door een harmonisatie van de lasten van de 5 gemeenten en doordat een grote fusie in de praktijk bijna altijd tot hogere lasten leidt.

De korte en informele lijnen, de goede financiële situatie en de eigen identiteit van de dorpen willen wij graag zou houden!
Als u het met ons eens bent: Stem dan 15 maart tegen de herindeling!