31 januari 2020

Fietstunnel bij ‘gevaarlijkste oversteek van Bodegraven’? Dat moet onderzoek uitwijzen

Deze fietsoversteek geldt als de gevaarlijkste van Bodegraven. De gemeente Bodegraven-Reeuwijk en de provincie Zuid-Holland onderzoeken nu of een fietstunnel op die plek haalbaar is en komen voor de zomer met de uitkomsten en een voorlopig ontwerp. Dat heeft wethouder Inge Nieuwenhuizen deze week geantwoord op vragen van het CDA.

Die fractie sprak woensdagavond in de raadsvergadering opnieuw haar zorgen uit over deze oversteek, die dagelijks door meer dan 2000 fietsers, onder wie veel scholieren, wordt gebruikt. Uit eerder onderzoek is gebleken dat acht van de tien passanten die oversteek als gevaarlijk ervaart.

Bodegravenboog

Nieuwenhuizen gaf ook aan dat er de afgelopen maanden al maatregelen zijn getroffen die de veiligheid moeten vergroten en dat er binnenkort duidelijkere bebording en markering én betere verlichting voor het fietspad komt. Ten slotte gaf Nieuwenhuizen aan dat zij optimistischer is over de planning voor de Bodegravenboog, een rechtstreekse aansluiting van de N11 op de A12.

Het CDA vreest dat áls de boog er komt, dit op z’n vroegst in 2040 zou worden. Zo lang kan met het oog op de veiligheid van fietsers niet worden gewacht met een ingrijpende aanpassing van de oversteek, vindt CDA-fractievoorzitter Jan Vergeer. ,,Ik denk dat de Bodegravenboog er ruim vóór 2040 komt”, zei Nieuwenhuizen tijdens de raadsvergadering.

Op de oversteek oprit N11/Goudseweg heeft het autoverkeer (inclusief vrachtwagens die van bedrijventerrein Broekvelden komen) voorrang. In het donker zijn naderende fietsers voor automobilisten niet altijd goed zichtbaar.

Naar een artikel uit het Algemeen Dagblad