01 november 2018

Steun voor De Fuut

In 2015 kwam Reeuwijk in opstand voor het behoud van zwembad de Fuut. Een bewonerscomité kreeg de kans om het zwembad te exploiteren. Wat volgde is een fantastisch verhaal waarbij vele vrijwilligers zich inzetten voor het behoud van het zwembad. Daar waar de Fuut in 2015/2016 nog zo'n 20.000 tot 30.000 bezoekers per jaar mocht verwelkomen, is dit jaar de grens van 40.000 bezoekers al ruim gepasseerd. Een absolute topprestatie, waar we als Reeuwijkers trots op mogen zijn!

Vorige maand heeft de gemeenteraad besloten om 100.000 euro beschikbaar te stellen voor werkzaamheden aan het zwembad en de ligweide. Het terrein moet worden opgehoogd, het riool is aan renovatie toe, borders moeten worden aangevuld, hekwerken moeten worden opgeknapt, en ga zo maar door. Daar waar er in 2015 nog een stevige politieke discussie werd gevoerd over de Fuut, werd de onderhoudsbijdrage vorige maand beklonken bij hamerslag. Hét bewijs dat het burgerinitiatief ook in de gemeenteraad bestempeld is als geslaagd. Niet dankzij de politiek, maar dankzij de tomeloze energie van het bestuur en de bereidheid van vele vrijwilligers. Zij zijn met elkaar verantwoordelijk voor het succes van de Fuut.

Zelf zet ik me ook met veel plezier in als vrijwilliger. Het geeft veel voldoening om dit met elkaar te doen, draagt er aan bij dat het zwembad blijft bestaan en is bovenal heel gezellig. Maar juist bij de vrijwilligers begint het nu wel te knellen. Langzaam loopt het animo wat terug, terwijl door de toenemende bezoekersaantallen de roep om vrijwilligers juist groter wordt.

Hierbij de oproep aan een ieder: doe mee en word vrijwilliger bij de Fuut! De werkzaamheden van de vrijwilligers zijn erg divers. Van toezichthouden tot kassamedewerkers en van het groenonderhoud tot promotionele activiteiten. Er zit dus altijd iets tussen wat bij je past. Aanmelden kan via [email protected].

Laten we er met elkaar voor zorgen dat we het zwembad in de benen houden!

Nico de Heij
Gemeenteraadslid CDA en vrijwilliger bij de Fuut