16 april 2020

1e digitale Raadsvergadering, kijkt u mee maandag 20 april!

1e digitale Raadsvergadering Capelle aan den IJssel

maandagavond 20 april om 19.30 uur

Graag nodigen wij u uit om mee te kijken en luisteren naar de 1e digitale Raadsvergadering.

De link naar Raadskalender : https://capelleaandenijssel.raadsinformatie.nl/

Agenda digitale Raadsvergadering maandag 20 april 2020.

Hamerstukken

a. Notitie 'Kansen voor ieder kind, onderwijskansenbeleid Capelle aan den IJssel 2020 e.v.'

b. Coördinatieverordening gemeente Capelle aan den IJssel 2020

c. Voorstel tot het vaststellen van de uitgaven, de wijziging van de reserve, de resterende reserve en de terug te vorderen bedragen van de fractiegelden over het jaar 2019

d. Voorstel tot het vaststellen van de uitgaven, de wijziging van de reserve, de resterende reserve en de terug te vorderen bedragen van de opleidings- /scholingsgelden over het jaar 2019

e. Eerste begrotingswijziging 2020 en kaderbrief 2021 Gemeenschappelijke Regeling IJsselgemeenten

f. Aanpassen / aanvullen van het Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad van Capelle aan den IJssel 2018. (In verband met digitale beraadslaging en besluitvorming)

g. Aanpassen / aanvullen van de Verordening op de raadscommissies Capelle aan den IJssel 2018. (In verband met digitale beraadslaging en besluitvorming)

Bespreekstukken

·        Koersdocument Gebiedsvisie Florabuurt

·        Kavelpaspoort Johannahoeve

·        Voorstel tot het vaststellen van de Wegsleepverordening Capelle aan den IJssel (mogelijk dat dit nog een hamerstuk wordt)

Bespreekstuk van de Raadsagenda teruggetrokken

Op aangeven vanuit de CDA-fractie, ondersteund door alle fractievoorzitters, heeft de wethouder een eerder geagendeerd bespreekstuk van de agenda teruggetrokken.

Uit ons onderzoek en navraag bleek het betrekken van omwonenden in het voortraject

niet goed te zijn verlopen. Een plan tot nieuwbouw van 25 appartementen in het gebied Barbizonlaan/Roer. De omwonenden in het Capelse gebied, de flat Barbizonstate, waren

niet uitgenodigd geweest bij twee informatieavonden. En naar alle waarschijnlijkheid ook niet bij twee eerdere transformaties in het gebied.

Een aan het College gedelegeerde bevoegdheid is het transformeren van kantoren naar woningen. Een initiatief van ontwikkelaars om tot uitwerking te komen van een plan zonder daarmee eerst naar de Raad terug te hoeven komen. Hierdoor kunnen plannen snel vorm krijgen, echter wel met de achterliggende gedachte dat het proces zorgvuldig wordt doorlopen. Mooie ontwikkelingen om zo de meer woningen voor met name jongeren

en starters te realiseren.  Voor de raad een kaderstellende rol aan de voorkant van een traject.

Voor het gebied lag er begin 2019 de opdracht om tot een gebiedspaspoort te komen

wat in december gereed zou zijn. Een visie op het gebied voor toekomstige ontwikkelingen wat samen met bewoners wordt vormgegeven. Helaas laat dit ook nog steeds op zich wachten. En loop je hiermee met de visie achter de ontwikkelingen aan.

Gelukkig was het plan wat nu voorlag geen transformatie maar nieuwbouw waardoor

nu het niet goed doorlopen participatietraject naar voren kwam. Door afwijking van het bestemmingsplan diende de raad een “Ontwerpverklaring van geen bedenkingen” af te geven. Hiermee als raad de controlerende rol op het verloop van het proces.

Het is niet de eerste keer dat het CDA bij stadsontwikkelingsprojecten

of werkzaamheden in de openbare ruimte gewezen  heeft op het niet uitnodigen

van direct omwonenden. Of dat plannen vooruit lopen op een visie.

De fractievoorzitters van zowel de coalitie als oppositie geven hiermee een duidelijk signaal af aan de nieuwe wethouder dat in Capelle het betrekken van bewoners in een vroeg stadium de norm is. Dit hebben wij ook zo afgesproken in de “Doe Mee” paragaaf.

Omdat dit een breed gedragen verzoek is ziet het CDA af om dit via de pers

naar buiten te brengen. De wethouder weet wat hem nu te doen staat.