09 december 2020

AD artikel : ING-gebouw

Capelse politici, bewoners én de architect buigen zich over de toekomst van het ING-gebouw.

Wat is de toekomst van het ING-gebouw in Capelle aan den IJssel? Het is een vraag die vele Capellenaren bezighoudt. Zowel bij het stadsbestuur als bij gemeenteraadsleden, omwonenden en architect Max van Huut. Naar aanleiding van een motie van CDA en Leefbaar Capelle vond dinsdagavond een besloten bijeenkomst met projectontwikkelaar HIG plaats over de toekomst van dit pand.

In een eerder stadium beweerde eigenaar HIG dat het gebouw, kijkend naar de rendabiliteit, niet geschikt is voor transformatie. HIG wilde het bestaande pand aan de Kerklaan daarom slopen en vervangen voor woningen. Daarvoor heeft de Leidse ontwikkelaar plannen voor een gebouw van 70 meter hoog. Het is de bedoeling dat er zo’n 120 tot 140 appartementen in komen. Onder omwonenden is fel verzet, met name tegen de hoogbouw. Een onafhankelijk onderzoek zou moeten uitwijzen op welke manier het gebouw – zonder het te slopen – rendabel zou kunnen zijn voor HIG. Volgens CDA-burgerraadslid Erik Harinck was er vóór de bijeenkomst weinig duidelijkheid over wat de projectontwikkelaar over het onderzoek zou willen zeggen.

Kansen

Het zou mooi zijn als de ontwikke­laar de plannen herziet

Erik Harinck, CDA

,,We hopen dat er vanuit alle partijen kan worden gekeken naar de kansen van dit gebouw’’, zegt Harinck. ,,Het zou mooi zijn als de ontwikkelaar de plannen herziet. Niet alleen om de zorgen van Capellenaren over de hoogbouw weg te nemen, maar vooral ook om dit markante gebouw voor Capelle te behouden.’’