17 april 2020

CDA Capelle nieuwsbrief april 2020

In deze nieuwsbrief:
- Van de voorzitter
- De fractie aan het woord
- Resultaten leden enquête
- Bijwonen raadsvergadering 20 april
- Kandidaatstelling Tweede Kamer 2021
- Verkiezingsprogramma TK2021

Een eenzame paaskaars die ontstoken werd in een lege Sint Pieter. Paasdiensten die opgedragen werden via videoverbindingen in lege kerken. Het Paasfeest dat we afgelopen weekend hebben meegemaakt, geeft op een treffende wijze de onwezenlijke situatie aan van de crisis waarin wij nu verkeren. De verbinding die juist een paasfeest kan brengen, kon dit keer niet tot stand gebracht worden zoals we dat kennen. Bij elkaar met de familie en vrienden of in de kerk.
Het Paasfeest is volgens velen het belangrijkste feest van het christendom. Het symboliseert de hoop. Juist in deze crisis kan het geloof die hoop bieden. Iemand zei ooit dat mensen niet bang zijn voor het donker, maar juist voor het feit dat het nooit meer licht zou kunnen worden.
Dat licht lijkt er te komen. Er zijn hoopgevende signalen. Maar juist nu moeten we zoals door de regering en het RIVM benadrukt wordt, volhouden. De intelligente lockdown kan ook niet zomaar worden opgeheven. Zelfs als men besluit tot versoepeling moeten we rekening houden met een nieuwe werkelijkheid. Het zal veel geduld van ons vergen.
Ons geduld wordt op de proef gesteld. Het niet kunnen bezoeken van dierbaren in verpleeghuizen, het niet naar school kunnen, het isolement. Het is aan ons om met elkaar deze uitdaging aan te gaan.
Vele creatieve oplossingen zijn al gevonden om het isolement van mensen in de omgeving te doorbreken. Er zijn tal van initiatieven die de helpende hand bieden. Denk hierbij aan het initiatief #nietalleen waar we samen met o.a. de kerken als CDA Capelle aan meedoen.
Sluit aan bij dergelijke initiatieven. Zorg voor elkaar in deze moeilijke tijden. Steun elkaar. Houd vol. Want zoals gezegd is juist in deze tijden dat we afstand moeten houden, komen we op allerlei manieren dichter tot elkaar.

De fractie aan het woord
In bijgaand artikel gaat de fractie in op hetgeen ons allemaal bezighoudt, het coronavirus, maar ook op de tijd na het coronavirus:  "Ook na de Corona-crisis blijven wij ons inzetten op het versterken van de veerkracht en zelfredzaamheid van onze Capellenaren. Nadenken hoe we zoveel mogelijk Capellenaren kunnen bereiken via verschillende participatietools, zodat iedere groep in de samenleving mee kan doen."
Hier kunt u het hele bericht lezen.

Uitkomsten online ledenenquête CDA Capelle
Inleiding
Onlangs hebben wij onder onze Capelse leden een online enquête gehouden. Wij hadden het voornemen de uitkomsten van deze enquête aan u te presenteren op de discussieavond die wij op 18 maart hadden georganiseerd. Deze discussieavond is -zoals bekend- helaas niet doorgegaan. Via deze nieuwsbrief brengen wij u alsnog op de hoogte van de uitkomsten van deze enquête.

Waarom ook alweer?
Aanleiding voor de enquête waren onder meer zorgen over het landelijk opkomende populisme en in het algemeen afnemende aantal (actieve) leden. Een belangrijke vraag daarbij was hoe het CDA Capelle in de nabije toekomst in deze omgeving haar idealen nog kan verwezenlijken. Uitgangspunt daarbij was en is de visie zoals verwoord in het in 2017 door het CDA-s opgestelde Beleidsplan.

Uitkomsten enquête
Aantal reacties
Ongeveer 40% van onze leden die in het bezit zijn van een emailadres heeft de online enquête ingevuld. Helaas is dit percentage lager dan de in 2014 gehouden enquête (60%). Zoals gezegd hebben we de enquête online uitgevoerd. In 2014 hebben we er bewust voor gekozen om de enquêtes persoonlijk te overhandigen en af te halen.

Landelijk versus lokaal
De zogenoemde lokale partijen doen het tegenwoordig goed bij gemeenteraadsverkiezingen. De kiezers lijken de nadruk die deze partijen leggen op het “lokale karakter” van deze partijen te honoreren. De vraag die hierbij gesteld kan worden is: wat is eigenlijk lokaal en waarom zou het CDA Capelle niet lokaal zijn? Een deel van de kiezers lijkt een landelijk georganiseerde partij niet te zien als een partij die hem of haar helpt bij lokale issues. Om deze reden hebben wij aan u gevraagd wat uw motief was om lid te worden van het CDA: was dit uw interesse voor landelijke of lokale politiek. Een tweede vraag aan u was of de lokale afdeling zich losser moet opstellen van de landelijke partij.

Wat redelijk duidelijk uit de beantwoording naar voren komt is de binding die de leden hebben met het landelijke CDA. Ruim 60% van de respondenten noemt de landelijke politiek als belangrijkste motief om lid te worden en ruim 50% geeft aan geen voorstander te zijn van een lokaal CDA dat zich losser opstelt van de landelijke partij. Overigens geven sommige leden hierbij wel aan dat op sommige punten een lokale afdeling best mag afwijken van het landelijke.

Zichtbaarheid lokale afdeling
Voor een lokale politieke partij is het tegenwoordig niet eenvoudig zichtbaar te zijn. Onze afdeling heeft slechts 2 raadszetels en staat, net als bijna alle andere partijen, in de schaduw van Leefbaar Capelle. Publiciteit genereren door middel van berichten in een dagblad is lastig. Toch geven de respondenten met een ruime meerderheid (75%) aan dat onze lokale partij voldoende zichtbaar en onderscheidend is. Hieruit kan voorzichtig de conclusie getrokken worden dat de proactieve houding en inzet van onze (burger)raadsleden goed waarneembaar is.

Overige uitkomsten
Als laatste hebben wij u gevraagd om suggesties en/of opmerkingen aan ons door te geven. Een suggesties willen wij met u delen. Er bestaat behoefte aan een periodieke terugkoppeling van de uitkomsten van raadsvergaderingen. Hierbij merken wij op dat in het weekblad De IJssel- en Lekstreek altijd een verslag van de raadsvergaderingen is opgenomen. Uiteraard is een nadere duiding door onze eigen raadsfractie niet verkeerd. Over dit punt zijn wij in overleg met de fractie gegaan. eerste resultaat is dat in deze nieuwsbrief een uitnodiging voor de (digitale) raadsvergadering van 20 april aanstaande is opgenomen met een toelichting van de fractie.
Alle uitslagen van de enquête kunt u via deze link inzien.

Uitnodiging (digitaal) bijwonen raadsvergadering
De fractie van het CDA nodigt u uit om op maandagavond 20 april om 19.30 de raadsvergadering (digitaal) bij te wonen. U kunt deze bijwonen via bijgaande link.
In bijgaand document treft u de agenda van de raadsvergadering aan en een toelichting op agendapunt dat is teruggetrokken. Dit laatste betreft een plan tot nieuwbouw van 25 appartementen in het gebied Barbizonlaan/Roer. De omwonenden in het Capelse gebied, de flat Barbizonstate, waren niet uitgenodigd geweest bij twee informatieavonden.

Het CDA zoekt volksvertegenwoordigers voor de Tweede Kamerverkiezingen

Het lijkt nog ver weg, maar over 11 maanden worden de volgende Tweede Kamerverkiezingen gehouden. Indien u interesse heeft om u kandidaat te stellen, dan volgt hier een korte toelichting op de te volgen kandidaatstellingsprocedure.
U kunt als kandidaat voorgedragenworden door de lokale afdeling of u kunt uzelf op eigen initiatief voordragen. Mocht u interesse hebben, u kunt vanaf 1 mei en tot en met 22 mei (12.00 uur) solliciteren. Dit doet u door in te loggen op de digitale omgeving van het CDA, ‘DIRK’ genaamd.

Meer informatie treft u hier aan.  Verkiezingsprogramma CDA 2021- 2025 Het oorspronkelijke plan  Het landelijk CDA had mooie plannen ontwikkeld om de leden te betrekken bij het opstellen van het nieuwe verkiezingsprogramma. Het CDA wilde met een team van programmamakers het land in om gesprekken te voeren en te luisteren naar leden en maatschappelijke organisaties. Verder zou per regio een CDA100 georganiseerd worden waar leden mee konden denken over het land dat we door willen geven. Als gevolg van het huidige coronavirus vervalt deze opzet helaas. Het gekozen alternatief

Nu kunnen leden hun ideeën over het verkiezingsprogramma digitaal aanleveren Wilt u dat het CDA in hetverkiezingsprogramma aandacht besteedt aan bepaalde thema's? Via [email protected] kunt u uw ideeën aanleveren.

Het concept-verkiezingsprogramma is eind oktober klaar en op het verkiezingscongres van december 2020 wordt het programma door de leden vastgesteld.

Met vriendelijke groet,

Bestuur CDA Capelle aan den IJssel