13 augustus 2020

Nationale herdenking 15 augustus 2020

De datum 15 augustus 1945 markeert het officiële einde van de Tweede Wereldoorlog binnen het Koninkrijk der Nederlanden. Nadat in Europa in mei een einde kwam aan het oorlogsgeweld, duurde het in voormalig Nederlands-Indië nog tot 15 augustus voordat Japan zich overgaf en er vrede was.

Ieder jaar worden op deze dag bij het Indisch Monument in Den Haag alle slachtoffers herdacht van de Japanse bezetting van Nederlands-Indië en de directe gevolgen daarvan. Ook in Capelle besteden we aandacht aan de herdenking door de vlag voluit te hangen en doneren we zonnebloemen die op 15 augustus neergelegd worden bij het Indisch monument in Den Haag.

Kantelpunt in de geschiedenis

15 augustus 1945 is een kantelpunt in de Nederlandse geschiedenis. Het oorlogsgeweld en de grootschalige ontheemding hebben een enorme sociale en culturele impact gehad op Nederland. Als gevolg van de oorlog wonen er in Nederland inmiddels ruim twee miljoen mensen met wortels in voormalig Nederlands-Indië. Ook in onze gemeente. De oorlog in Azië werkt tot op de dag van vandaag door bij vele mensen en families en heeft nog altijd impact op onze samenleving als geheel. Op en rondom 15 augustus wordt er tijdens meerdere herdenkingen door het hele land stilgestaan bij deze gedeelde geschiedenis. De Melati, de Indische jasmijn, wordt dan gedragen als symbool van respect, betrokkenheid en medeleven.

Herdenk thuis

Door de situatie rondom het coronavirus kan dit jaar de herdenking in Den Haag helaas niet openbaar plaatsvinden. Daarom herdenken we zo veel mogelijk thuis.

De vlag mag uit en u kunt de ceremonie live volgen via NPO1.

Ook wordt er opgeroepen uw persoonlijke verhaal te delen via social media door onder andere

#ikherdenkop15augustus te gebruiken. Wilt u weten wat u kunt doen? Kijk dan op www.15augustus1945.nl

Bron tekst : Gemeente Capelle, https://www.capelleaandenijssel.nl/over-capelle/nieuwsberichten_42341/item/nationale-herdenking-15-augustus-1945_35077.html

Bron foto : https://15augustus1945.nl/