04 januari 2021

Verslag van digitale nieuwjaarsbijeenkomst 2021

Op zaterdag 2 januari 2021 heeft het CDA Capelle aan den IJssel helaas moeten breken met een jarenlange traditie: de nieuwjaarsbijeenkomst in de restaurant- wijnbar De Bank. Wij hebben, zoals wij allen in 2020 hebben geleerd, de nieuwjaarsbijeenkomst digitaal gehouden. Deze keer met koffie en thee uit de eigen keuken en jammer genoeg zonder gebak. Als speciale gast was Tweede Kamerlid Julius Terpstra (digitaal) aanwezig.

Julius Terpstra is in de Tweede Kamer onder meer woordvoerder woningbouw / volkshuisvesting. Nederland staat de komende jaren voor een grote uitdaging, namelijk het bouwen van ruim 300.000. Om dit te kunnen realiseren wees Julius op reeds genomen maatregelen, zoals het verminderen van de zogenoemde verhuurdersheffing van woningcorporaties, waardoor woningcorporaties meer financiële speelruimte krijgen om in woningbouw te investeren. Ook in het verkiezingsprogramma van het CDA zijn diverse ideeën opgenomen om de komende jaren versneld meer, met name betaalbare, woningen te bouwen. Naast een verdere vermindering van de verhuurdersheffing voor woningcorporaties is ook de heroprichting van het ministerie van volkshuisvesting één van de ideeën om de landelijke slagkracht in de woningbouw te vergroten. Julius staat op de kandidatenlijst van het CDA voor de Tweede Kamer verkiezingen op plaats nummer 20.

Nieuwjaarstoespraak voorzitter: "Ben ik te horen"
"Ben ik te horen?" Dat is niet alleen mijn vraag nu aan u, maar het is misschien wel de vraag die afgelopen tijd het meest te horen was in de huiskamers, aan de bureaus en keukentafels, achter laptops, tablets, en smartphones. Het is misschien wel een van de zinnen die het jaar 2020 het meest kenmerkt.
Ben ik te horen..........
De volledige tekst van de nieuwjaarstoespraak van Allard vindt u https://cdacapelle.files.wordpress.com/2021/01/nieuwjaarsspeech-voorzitter-allard-schellens.pdf

Nieuwjaarstoespraak fractievoorzitter: bijzonder jaar 2020 en dossiers met extra aandacht in 2021
Het jaar 2020 had het jaar moeten zijn van 75 jaar vrijheid, hoe anders kijken we nu terug. Vandaag in een lockdown en een digitale nieuwjaarsbijeenkomst. Familie of vrienden maanden niet kunnen zien of omhelzen. Een afscheid van een dierbare in besloten kring. Ouderen niet naar de dagbesteding , kerk of ontmoetingsplekken, beperkte mantelzorg of hulp thuis. Zorgen om onze jeugd en onderwijsachterstanden.

Het is voor vele van ons een zware periode. Onze dankbaarheid gaat dan ook uit naar allen die dag in dag uit de zorg verlenen aan onze dierbare, of bereid zijn tot een helpende hand. Zij verdienen respect door ons aan de Covid regels te houden om overbelaste zorg te voorkomen. Als fractievoorzitter ben ik dankbaar voor alle ondersteuning bij het fractiewerk, door het bestuur, actieve CDA leden en signalen uit de Capelse samenleving.

Voor 2021 hebben de volgende dossiers extra aandacht:
- gezonde levensstijl
- onderwijskansen
- Schollebos
- digitale participatie
- integrale aanpak
- duurzaamheid
- gebiedsontwikkelingen stadsvisie

Het bestuur en fractie wensen u en uw naasten een goed en gezond 2021 toe!

Met vriendelijke groet,

Bestuur en fractie