31 maart 2017

Wens van het CDA vervuld: Delft verstrekt gratis VOG aan alle vrijwilligers!

Vanaf 1 april kunnen Delftse vrijwilligers van Delftse stichtingen of vrijwilligersorganisaties een gratis Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) bij de gemeente aanvragen. Een motie van het CDA Delft in het najaar van 2016 is hiermee door het college uitgevoerd.

Vrijwilligerswerk is belangrijk voor Delft. Mensen die belangeloos inzetten voor de sportvereniging, voor de kerk of moskee, voor het buurthuis of op vele andere gebieden maken onze stad leefbaar en sociaal. Daarom doet het CDA ieder jaar mee met NL Doet, zet het CDA jaarlijks met Valentijnsdag enkele vrijwilligers in het zonnetje en organiseerde het CDA vorig jaar een wedstrijd voor de meest gewaarde Delftse clubscheidsrechter.

Omdat veel vrijwilligers met kwetsbare groepen in aanraking kunnen komen, zoals kleine kinderen, mensen met een beperking of ouderen, is het erg belangrijk dat organisaties die vrijwilligers inschakelen aan de een vrijwilliger vragen een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG), ook wel ‘Bewijs van Goed Gedrag’ te laten zien. Met zo’n VOG worden onze kwetsbare stadsgenoten beter beschermd.

Een VOG kost echter ruim 30 tot ruim 40 euro, en voor sommige vrijwilligers of vrijwilligersorganisaties is dat in de praktijk toch een drempel. En dat is jammer: er mogen geen financiële drempels zijn om je voor een ander in te zetten!

Voor enkele groepen vrijwilligers had de landelijke overheid al bepaald dat zij een gratis VOG konden krijgen, maar grote groepen vrijwilligers vielen niet onder deze uitzondering en moeten dus nog steeds betalen om een ander te helpen!  Daarom riep het CDA het college van Delft op om de VOG gratis te maken voor alle Delftse vrijwilligers die in Delft vrijwilligerswerk willen gaan doen. Met dit nieuwe beleid voert het college deze CDA-wens uit!

Gerrit Jan Valk

Commissielid/niet-raadslid CDA Delft