15 maart 2023

CDA betreurt dat verkiezingsposters beklad worden

We hadden uit andere plaatsen al gehoord dat het gebeurde, maar helaas is het ook in Delft gebeurd. De dag voor de verkiezingen bleek dat verkiezingsposters van het CDA Delft met een stift beklad waren. Ook kregen we berichten dat er posters van andere politieke partijen door politiek vandalisme beschadigd waren.

Het CDA betreurt dit. Het bekladden van posters van andere politieke partijen is natuurlijk geen high impact crime, maar het is een teken dat in Nederland, en helaas ook in Delft, de samenleving verhardt en er bij sommigen steeds minder plaats lijkt te zijn voor mensen die een afwijkende mening hebben of leven vanuit een andere inspiratiebron. En het draagt bij aan het gevoel van onveiligheid dat steeds meer lokale (aspirant) politici voelen. Een op de drie raadsleden in Nederland krijgt gedurende zijn of haar raadsperiode bijvoorbeeld al te maken met bedreiging of erger. Door kruisen door namen, partijlogo's of foto's van kandidaten te zetten, wordt gezaagd aan het poten van het fundament van onze democratie.