05 april 2023

CDA bereikt dat wethouder kijkt of Rietveld zelf verbouwing theater kan doen

Onlangs spraken we in de commissievergadering EFB over de fors hogere kosten voor de verbouwing van het Rietveld-theater. Werden de verbouwkosten vorig jaar nog geschat op 1,4 miljoen euro, nu is dat al opgelopen tot 3,2 miljoen euro. En worden ook de bijkomende kosten meegeteld, dan zijn de geschatte kosten in een jaar tijd gestegen van 1,9 miljoen euro naar 4,2 miljoen euro. Een fors bedrag, dat zich zal vertalen in een fors hogere huur die het Rietveld theater straks aan de gemeenteraad moet betalen. Sterker: het is nog maar de vraag of Rietveld de exploitatie straks nog wel rond krijgt.

Het CDA vroeg daarom gisteren in de raadsvergadering een motie aan de wethouder om serieus te kijken naar een scenario dat het Rietveld-theater zelf de verbouwing van het gebouw uitvoert. Stichting Rietveld Theater kan gebruik maken van vele vrijwilligers en wellicht ook aanspraak maken op externe fondsen. De motie werd mede ingediend door de ChristenUnie en STIP. Wethouder Frank van Vliet zegde tijdens de raadsvergadering toe deze optie met een 'wat kan wel'-mentaliteit te zullen onderzoeken. Voor ons reden om de motie voor nu in te trekken, omdat we bereikt hebben wat we willen. Hopelijk leidt dit initiatief van het CDA tot lagere verbouwkosten voor het theater en dus tot lagere exploitatiekosten voor het Rietveld-theater in de toekomst.