21 januari 2022

CDA pleit voor cameratoezicht bij beruchte afvaldumpplaatsen

Het dumpen van afval naast containers in plaats van in de afvalcontainers is het CDA en vele omwonenden al jarenlang een doorn in het oog. Deze ‘bijplaatsingen’ zoals het officieel genoemd wordt, leiden tot een rommelig en armoedig straatbeeld. Maar gedumpt afval trekt ook ongedierte zoals ratten en meeuwen aan. En laatst werd er zelfs afval in brand gestoken, onder de voet van een appartementencomplex.

Containertuintjes

Vorig jaar vroeg het CDA om een proef met containertuintjes. Dit zijn bakken met onderhoudsarm groen, die rondom de containers worden geplaatst. In sommige andere gemeenten heeft dit geleid tot minder bijplaatsingen omdat sommige mensen een drempel voelen om afval in het groen te dumpen. Helaas was dit in Delft niet het geval: op de drie geteste locaties was sprake van een hele geringe daling van het aantal dumpingen. Nu had de gemeente (bewust) getest op drie beruchte locaties: afvalcontainers waar dagelijks (!) afval naast de containers wordt gedumpt. Het is de verwachting dat containertuintjes beter werken op plekken waar af en toe gedumpt wordt. Het college wil daarom door met het uitrollen van de containertuintjes, maar dan alleen als de buurt ook voor de containertuintjes gaat zorgen. Zo snijdt het mes aan twee kanten: de straten worden in ieder geval groener en hopelijk schoner, en betrokkenheid van omwonenden bij de eigen buurt wordt gestimuleerd.

Cameratoezicht

Maar terug naar de beruchte dumplocaties, zoals de Kruisstraat, Hugo de Grootplein en in Buitenhof. Hier wordt volgens het college vrijwel dagelijks afval naast de containers geplaatst. Avalex doet haar best om dit zo snel mogelijk op te ruimen, maar het straatbeeld en de veiligheid heeft eronder te lijden. Het is niet eerlijk dat de kosten hiervan betaald worden door de Delftenaren die gewoon netjes hun afval in de container stoppen. Wat het CDA betreft wordt het daarom tijd om op dit soort locaties een tandje bij te schakelen in de handhaving. Als vriendelijk vragen, voorlichting, containertuintjes en al dat soort vriendelijke maatregelen niet helpen, dan is het tijd voor bekeuren van de daders. En omdat er alleen bekeurd kan worden als er op heterdaad betrapt wordt, is cameratoezicht wat het CDA betreft een optie. Natuurlijk alleen op die plekken waar het helaas echt nodig is. Maar hopelijk gaat er vooral een afschrikwekkend effect van uit.

In de nota die het college had gestuurd, stond dat cameratoezicht vanwege privacyregels niet mogelijk is. Toen ik hier in de commissievergadering vragen over stelde, bleek dat dit vanwege lokale regels is en niet vanwege landelijk privacybeleid. Dat geeft hoop… Lokale regels zijn immers te wijzigen. Wordt ongetwijfeld vervolgd…