05 maart 2023

CDA: Sociaal ook echt sociaal

Sociaal ook écht sociaal. Onder die titel bracht het CDA Delft recent een initiatiefvoorstel uit. Daarin doet het CDA de oproep aan  de gemeenteraad van Delft zich uit te spreken tegen de praktijk  dat sociale huurwoningen in Delft door allerlei opslagen, zoals de verplichte huur van meubels, tegen worden verhuurd. Hierdoor wordt de huurprijs van een sociale huurwoning omhooggestuwd naar meer dan duizend euro per maand. In de nota doet het CDA  concrete voorstellen die ervoor moeten zorgen  dat nieuwe sociale woningbouwprojecten in Delft in de toekomst tegen betaalbare huurprijzen worden aangeboden.

Concrete aanleiding voor de initiatiefnota zijn de Schriftelijke Vragen die het CDA in februari vorig jaar stelde over de verhuurvoorwaarden van de appartementen in Pauwmolen. Op internet werden de woningen voor een periode van 6 maanden aangeboden onder een short stay-contract. Uit de antwoorden van het college bleek dat dit een ‘vergissing’ was, maar de aandacht op de huurvoorwaarden van Pauwmolen was bij het CDA gewekt. Gemeenteraadslid Gerrit Jan Valk: “Toen de gemeenteraad in 2011 instemde met het bestemmingsplan Pauwmolen, is gekozen voor sociale huur voor de doelgroep studenten en starters. Hoewel de kale huurprijs in Pauwmolen nu net onder de grens voor huurtoeslag ligt waardoor er inderdaad sprake is van sociale huur, betalen huurders in totaal toch bijna €1100 per maand voor een éénkamerwoning van zo’n 30 m2. Dat is een heel hoog bedrag, zeker voor een student of starter.”

De hoge huurprijs komt omdat huurders in Pauwmolen naast de kale huurprijs en de normale servicekosten ook enkele verplichte andere kostenposten hebben. Zo is het alleen maar mogelijk om de woningen gestoffeerd en gemeubileerd te huren. Door deze hoge prijs krijgen starters in Delft nauwelijks de kans om te sparen zodat ze over een paar jaar een woning kunnen kopen of door kunnen groeien naar een middeldure huurwoning.”

Met deze initiatiefnota zet  het CDA erop in  dat huurders van sociale huurwoningen in Delft in de toekomst niet meer door allerlei verplichte extra kostenposten toch een hoge huur moeten betalen. Valk: “De huurtoeslag is bedoeld voor mensen met een niet te hoog inkomen en een niet te groot vermogen. Op die manier kunnen zij toch betaalbaar  wonen. Maar door de schaarste aan woningen en het ontbreken van landelijke maar ook lokale regels, is sociale huur een verdienmodel geworden. Als de gemeenteraad onze  initiatiefnota aanneemt, dan kan de gemeente scherpere afspraken maken met verhuurders van sociale huurwoningen, zodat sociale huur ook weer écht sociaal wordt. Zo staan wij naast onze inwoners.”

De initiatiefnota zal na ontvangst van een collegereactie worden besproken in de commissievergadering Sociaal Domein & Wonen.

Gerrit Jan Valk