21 april 2023

De binnenstad is ook een woonwijk!

Een paar jaar geleden is besloten dat de Delftse binnenstad steeds meer autoluw wordt. Het is de bedoeling dat auto's van bezoekers en later ook auto's van bewoners steeds meer in de parkeergarages geparkeerd gaat worden. De ruimte die auto's nu langs de grachten en op parkeerterreinen innemen, kan dan volgens het college ten goede komen aan fietsenstallingen, bankjes of groen.

Een deel van de binnenstad is al jarenlang autoluw, en er zijn waarschijnlijk maar weinig Delftenaren die terug willen naar de tijd dat je met de auto gewoon op de Markt kon parkeren. Maar het CDA vindt het cruciaal dat bij de uitbreiding van het autoluw gebied de belangen van de bewoners goed meegewogen worden. Raadslid Gerrit Jan Valk zei in de commissievergadering hierover: "Het zuidwestelijk deel van de binnenstad is geen openlucht museum maar een woonwijk. Er wonen mensen, sommigen heel kort, anderen een groot deel van hun leven. Bij de herinrichting van het gebied staan voor het CDA de belangen van de bewoners bovenaan, in ieder geval boven de belangen van de mensen die Delft bezoeken."

In de brief die de gemeenteraad ontvangen had was te lezen dat er participatie met bewoners gaat plaatsvinden. Dat vinden we een goede zaak. Wel zijn we benieuwd hoe de wethouder tegengestelde belangen gaat afwegen. Een simpel maar extreem voorbeeld: een groot huis waar 10 studenten zonder auto wonen versus het huis van de buren waar een bejaard echtpaar woont die om deel te kunnen nemen aan de samenleving en voor hun bezoek van een auto in de buurt afhankelijk is. Is het dan 'meeste stemmen gelden' of wordt er gewogen naar wie het zwaarwegendst belang heeft? Zoals eerder vroeg het CDA ook nu aandacht voor de belangen van mensen die afhankelijk zijn van een auto om fatsoenlijk mee te kunnen doen in de samenleving. Zij mogen niet de dupe worden van deze plannen!

Over participatie staat dat er in de brief dat er tijd genomen wordt, maar ook dat voor de zomer al duidelijkheid moet zijn over de inrichting. Dat is wel heel snel! Bewoners moeten hier weten waar ze aan toe zijn, ruim de tijd hebben hun mening te laten horen en mee te denken over oplossingen en als er wat gaat veranderen niet ineens verrast worden met een geslotenverklaring. Ook zijn wij voorstander van ruime overgangsregelingen voor huidige bewoners. Goed nieuws was dat de wethouder in de commissie zei open te staan voor een uitsterfregeling van parkeervergunningen voor huidige bewoners. Dit houdt in dat er geen nieuwe vergunningen meer worden uitgegeven, maar dat bestaande (eerste) parkeerverginningen nog een hele tijd geldig blijven zodat bewoners rustig de tijd hebben naar een oplossing te zoeken. Hier denkt het CDA graag verder over mee!

Bewoners moeten ook mee moeten denken over herinrichting van hun straat,als deze autoluw wordt. Parkeerplekken moeten niet massaal vervangen worden door fietsenstallingen, want zo wisselen we enkel blik voor blik in en wordt Delft niet mooier.