07 september 2017

Delft behoorlijk MKB-onvriendelijk. Dat moet anders!

In november 2016 heeft onderzoeksbureau Lexnova samen met werkgeversorganisatie MKB-Nederland onderzoek gedaan naar de MKB-vriendelijkheid van gemeenten in Nederland in de periode 2015-2016. Voor iedere provincie is een aparte rapportage gemaakt.

Het CDA heeft in november 2016 gevraagd dit rapport met de gemeenteraad te delen. Eind januari kregen wij te horen dat Delft het rapport ontvangen had, maar dat het college zich nog wilde beraden op een reactie. We zijn nu ruim een half jaar verder, en de rapportage en reactie zijn nog steeds niet ontvangen.

Het CDA Delft heeft de resultaten echter al wèl ingezien en is geschrokken van de uitkomsten van dit onderzoek. Van de 60 gemeenten in Zuid-Holland staat Delft in 2016 op een 45e plaats. Op het criterium 'Imago bij ondernemers die niet in de gemeente gevestigd zijn' scoort Delft met een gedeelde 5e plaats nog prima. De tevredenheid onder de in Delft gevestigde ondernemers is echter veel lager. Op het criterium 'Communicatie en beleid' scoort Delft de 44e plaats van de 60 gemeenten in Zuid-Holland, op het criterium 'Tevredenheid met het ondernemersklimaat in de eigen gemeente' de 52e plek en op het criterium 'Prijs/kwaliteitverhouding van de Gemeentelijke Lasten' zelfs de 57' plaats

Voor een stad die graag werk maakt van de (kennis-) economie, en daarbij start-ups en scale-ups als motor ziet, kan het niet zo zijn dat het MKB-onvriendelijk is.

Lees hier de schriftelijke vragen waarin het CDA Delft het college van B&W oproept actie te ondernemen!