30 april 2021

Explosieve stijging onterechte naheffingsaanslagen: CDA en CU stellen vragen!

Als je in Delft parkeert op een plaats waar betaald parkeren geldt, moet je voor het parkeren betalen. Logisch. En het is dan ook logisch dat niet-betalers een rekening thuis gestuurd krijgen. Jaarlijks stuurt Parkeren Delft, die de controles voor de gemeente uitvoert, duizenden zogenaamde Naheffingsaanslagen (NHA's). Tegenwoordig gaat dat controleren volledig automatisch: een scanauto rijdt door de stad en de eigenaar van iedere auto die niet betaald heeft krijgt automatisch na een paar dagen een NHA op de mat. Parkeren Delft is dan ook laaiend enthousiast over de scanauto: "Dit helpt ons nog meer om de juiste auto op de juiste plek te krijgen.

De juiste auto op de juiste plek. Wie de politiek van Delft een beetje volgt, weet dat hiermee bedoeld wordt dat bezoekers aan de Delftse binnenstad zoveel mogelijk hun auto in de parkeergarages parkeren, zodat de schaarse ruimte op straat beschikbaar is voor bewoners en hun bezoekers. Maar is het echt waar wat Parkeren Delft beweert, de juiste bezoeker op de juiste plek? Afgelopen jaar stonden de garages vooral leeg, vooral vanwege corona. Maar op straat is het aantal Naheffingsaanslagen, dus het aantal mensen dat achteraf een beschikking toegestuurd krijgt omdat ze wel geparkeerd hebben maar niet hebben betaald, enorm gestegen. Het lijkt er dus op dat de bezoekers aan Delft vooral op straat hebben geparkeerd in plaats van in de garage.

En erger nog: er blijkt sprake te zijn van een explosie van onterechte naheffingsaanslagen. Dit aantal is in coronajaar 2020 maar liefst verdrievoudigd. Elke dag worden er 16 onterechte naheffingsaanslagen verstuurd. Raadslid Gerrit Jan Valk: "Je zult maar een gezin zijn dat een dagje gezellig naar Delft gaat. Je parkeert de auto in of in de buurt van de centrum, betaalt daar keurig voor, en hebt een leuke dag. Een paar dagen later krijgt je ineens post: of je even ruim 60 euro wilt betalen omdat je niet betaald zou hebben. Zo iemand moet dan in bezwaar, en hopen dat je gelijk krijgt. Drie keer raden naar welke plaats je de volgende keer niet meer gaat om een gezellig dagje te winkelen."

De enorme stijging van het aantal onterechte naheffingsaanslagen is voor het CDA aanleiding om samen met de CU Schriftelijke Vragen te stellen. We stellen meteen een groot aantal vragen over het reilen en zeilen van Parkeren Delft, want ook hun jaarverslag en plannen roepen de nodige vragen op. Dit zal ongetwijfeld vervolgd worden in een commissievergadering binnenkort.