11 april 2020

Gevolgen van de coronacrisis

Ook onze gemeente Delft gaat zwaar gebukt onder de Coronacrisis en de gevolgen zijn groot. We denken hierbij aan de zorg in ziekenhuis, verpleeghuizen en thuis die zwaar wordt belast, kinderen kunnen niet naar school en krijgen online les met hulp van hun ouders, er zijn nog meer onveilige thuissituaties, de opvang voor dak- en thuislozen komt in de knel en allerlei ondernemers die geen of veel minder omzet hebben. En laten vooral ook niet het menselijk leed vergeten; deze crisis heeft enorme impact op de levens van mensen. Doordat zij geliefden zijn verloren, geliefden ziek zijn of hun geliefden niet kunnen ontmoeten voor een praatje, zorg of activiteit.

Ondanks de enorme impact en heftige gevolgen van de Coronacrisis zien we dat heel veel stadsgenoten niet stil blijven zitten en aan de slag gaan om iets te betekenen voor andere Delftenaren. Zo bieden mensen hun hulp aan bij het doen van boodschappen of andere praktische klusjes via maatschappelijke organisaties en/of via hashtags als #coronahulp of #nietalleen. Er worden mondkapjes ingezameld, mensen gaan als vrijwilliger aan de slag bij het Reinier de Graafziekenhuis en kinderen stoepkrijten warme boodschappen voor zorgmedewerkers. Allerlei mooie initiatieven van mensen en organisaties om elkaar te helpen op allerlei manieren. Omzien naar elkaar en solidariteit vieren hoogtij, iets waar het CDA ontzettend veel waardering voor heeft. En laten hierbij ook de enorme inzet van die professionals met een vitaal beroep die onder moeilijke omstandigheden en grote druk hun werk uitvoeren benoemen. Chapeau!

De minister-president liet in niet misverstane woorden weten dat de Coronacrisis nog lang niet voorbij is. “We zijn voorbij de start, maar nog niet aan het einde van het begin”, aldus Mark Rutte op 31 maart jl. Het CDA vindt het daarom belangrijk dat er gestuurd word op goede naleving van de door het kabinet afgekondigde maatregelen. Tegen onveilige situaties mag worden opgetreden. Maar voor ons is goede zorg in het brede sociaal domein misschien nog wel essentiëler: zorg voor veilige situaties thuis, zorg dat alle leerlingen in beeld zijn en blijven, zorg voor ondernemers die problemen ervaren en zorg voor hen die hulp ontvangen of nodig hebben vanuit de gemeente. Daar blijft het CDA zich actief voor inzetten.

Ook voor het CDA is het op dit moment een roerige en verwarrende tijd. We kunnen ons heel goed voorstellen dat deze tijd en gebeurtenissen zorgen voor onzekerheid, spanning en vragen over bijvoorbeeld gezondheid, sociale contacten en werk. Die zorgen delen wij geheel. En hoewel we niet kunnen voorzien hoe zich de komende periode zal ontwikkelen is het verstandig om er wel over te praten. Één ding weten we heel zeker: dit heeft voor langere tijd invloed op ons allemaal, ook op ons dagelijks leven. Laten we elkaar daarom (digitaal) blijven omzien naar elkaar en elkaar ontmoeten door te bellen, te Skypen, te zwaaien en te mailen. Wilt u iets met ons delen? Dan kan dat -uiteraard wel digitaal- via [email protected].

We wensen u Goede Paasdagen én bovenal veel gezondheid toe.