19 mei 2015

Langgehuwden met lege handen in Delft

Wie 50 of 55 jaar getrouwd is krijgt geen presentje en aandacht meer van de gemeente Delft. Door het afschaffen van deze regeling hoopt de gemeente 10.000 euro te besparen. Het CDA Delft is het oneens met het afschaffen en stelt schriftelijke vragen aan het college van B en W. Fractievoorzitter David van Dis: “Wij erkennen dat Delft moet bezuinigen. Maar bezuinigingen van het college zoals deze geven écht een verkeerd signaal af aan Delft, het is een verkeerde zuinigheid. Dit kan je ook anders oplossen en het CDA roept het college op om het besluit te veranderen."

Vanaf 1 januari 2015 worden alleen nog de inwoners die 60 jaar gehuwd zijn in het zonnetje gezet. Deze groep mensen krijgt dan een fruitmand, een felicitatiebrief en een bezoekje van de burgemeester. David van Dis: “Dat voor de mensen die 50 of 55 jaar gehuwd zijn er niet eens meer een briefje vanaf kan vinden wij echt zorgelijk. Mensen die al zo lang door het huwelijk met elkaar zijn verbonden, verdienen het om daar door de samenleving een klein beetje aandacht voor te krijgen. We roepen het college op om deze bezuiniging anders in te vullen. Hoeveel kan een brief nu kosten?”

De schriftelijke vragen van het CDA Delft worden binnen enkele weken beantwoord. Waarna duidelijk wordt of het stadsbestuur bij dit standpunt blijft.

De schriftelijke vragen zijn hier te lezen.