20 april 2016

Lidl in Kruisstraat: plan moet van tafel!

Het gebeurt niet vaak dat de publieke tribune in de raadszaal van het stadhuis op de Markt te klein is. Zelfs de extra zaal met groot scherm zat helemaal vol! Er waren zeer veel geïnteresseerden bij de bespreking van het plan om een Lidl te vestigen op het leegstaande terrein aan de Kruisstraat, waar vroeger de bibliotheek was.

De verschillende insprekers waren zeer duidelijk. Het plan:
-ziet er niet uit
-is niet goed overlegd met omwonenden
-zorgt voor zeer veel verkeersoverlast op een plek waar dat niet kan
-zorgt ervoor dat opknappen van het hele gebied (met o.a. het Yperdek) onmogelijk wordt gemaakt

Allemaal terechte punten. Tijdens de vergadering werd duidelijk dat het college gezien de ontstane ophef ook niet meer blij is met het plan. Alleen, zitten ze niet al vast aan een contract met de ontwikkelaar? Dat zou het CDA wel heel bijzonder vinden, want dit stukje binnenstad zou de gemeenteraad nog goed over praten. Als er zomaar een besluit over wordt genomen zonder inspraak van omwonenden en de gemeenteraad, dan is er iets behoorlijk mis gegaan.

Voor het CDA is het helder: dit plan moet van tafel! Volgende week in de raad praten we er verder over.