19 augustus 2013

Werkzaamheden Hooikade behoorlijk ingrijpend

De werkzaamheden van de Spoorzone gaan een nieuwe fase in. De fietsersbrug die onder de Zuidwal doorgaat naar de Hooikade wordt gebouwd. Voor de buurt is dit geenpretje: het bouwterrein is flink en de overlast behoorlijk. De kade voor boten moet tijdelijk wijken, net als het terras van Huszar. Daarnaast rijdt het fietsverkeer samen met het voetgangersverkeer op het smalle stukje stoep tussen bouwterrein en woningen.

Alhoewel wij van verschillende kanten horen dat er vaak overleg geweest is tussen de bouwers van de Spoorzone en de bewoners zijn er nu ook veel klachten te horen. De CDA fractie is dan ook direct ter plaatse gaan kijken. Bij ons bezoek bleek dat de verkeerssituatie verre van ideaal is. Fietsers en voetgangers dringen om hetzelfde stukje stoep te gebruiken. Bovendien lijken Huszar en de bedrijven van Bacinol achter een hekwerk te verdwijnen. Een van de mooiste terrassen van Delft heeft het niet makkelijk zo.

CDA wethouder Junius neemt de kwestie gelukkig snel ter harte. Komende woensdag gaat zij in overleg met bewoners en ondernemers. Wat het CDA betreft dient het fietsverkeer op dit stukje zo veel mogelijk ontmoedigd te worden. “Dit kan door hekjes te plaatsen aan beide zijden van de stoep waardoor het echt een voetgangerszone wordt”, aldus CDA commissielid en verkeersdeskundige Dick van Veen, “dan blijft er voldoende ruimte over voor het laden en lossen van Huszar en de Bacinol-bedrijven. Fietsers die haast hebben, zullen dan kiezen voor de veel snellere route via het Crommelinpad”.

Bovendien vraagt de CDA fractie aandacht voor extra bewegwijzering. Met name voor het fietsverkeer dat uit de Irenetunnel komt is het Crommelinpad een prima alternatief. Fietsverkeer uit de stad kan worden verwezen naar de Hambrug! En mocht je als fietser toch over de Hooikade willen fietsen, gedraag je dan een beetje. Dan is de overlast voor iedereen iets beter te dragen.

Wij geven wethouder Junius deze boodschap mee voor haar bezoek aan de Hooikade komende woensdag.