08 februari 2022

Worden starterswoningen wel door starters bewoond? CDA stelt vragen

Vorig jaar werd het complex Pauwmolen geopend. 143 studentenwoningen en 142 woningen voor starters, met een sociale huur-prijs, was precies wat Delft nodig heeft. Geen wonder dus dat de politiek, van links tot rechts, vanaf de eerste plannen in 2011 al enthousiast was. Maar nu, een klein half jaar na de opening, blijkt dat de starterswoningen alleen short stay worden verhuurd. Dit betekent dat een huurder na maximaal zes maanden weer moet vertrekken. Welke starter wil na een paar maanden zelfstandig wonen weer terug naar het ouderlijk huis?

Het CDA krijgt signalen dat veel van de short stay huurwoningen in dit complex momenteel ook niet bewoond worden door jonge starters uit Delft maar door (Oost-Europese) arbeidsmigranten die tijdelijk in Delft of omgeving willen wonen. Het grote aantal geparkeerde auto’s met buitenlandse (Oost-Europese) kentekens dat rondom het gebouw geparkeerd staat, bevestigt dit vermoeden. Nu is het natuurlijk goed dat de arbeidsmigranten hier werken en moeten deze mensen ook ergens op een fatsoenlijke wijze kunnen wonen, maar Pauwmolen blijft wat het CDA Delft betreft bedoeld voor studenten én jonge (Delftse) starters op de woningmarkt die voor een ‘sociale’ prijs hier langere tijd kunnen wonen. Daarvoor is dit complex gebouwd en zo is het ook altijd aan de stad en de gemeenteraad verteld.

Mogelijk speelt hier een financieel motief van de verhuurder. Verhuurders kunnen namelijk na het aflopen van elke verhuurperiode een hogere huurprijs vragen aan de volgende huurder. De vrees van het CDA Delft is dat dit hier ook gaat gebeuren en dat de huurprijs na het verloop van ieder short stay-contract wordt verhoogd zodat de huurprijs tegen de tijd dat er daadwerkelijk startende jongeren komen wonen, al (ver) boven de grens voor sociale huur ligt. Met deze truc hebben de verhuurders technisch gezien voldaan aan de door de gemeente gestelde eis van sociale huur bij opening van het complex, maar kunnen ze toch heel snel een veel hogere huurprijs vragen. De Delftse jongeren aan wie woningen tegen een ‘sociale prijs’ was beloofd, blijven zonder woning aan de kant staan of betalen fors meer.

Afgelopen weekend vond de Woonactie Delft plaats, waarin aandacht is gevraagd voor de schaarste op de woningmarkt in Delft. Voor alle doelgroepen, vooral ook voor jonge starters, is er een groot tekort aan (betaalbare) huur- en koopwoningen in Delft. Links polititieke partijen als STIP, GroenLinks en PvdA, al tientallen jaren aan de macht in Delft en dus verantwoordelijk voor het woonbeleid, wapperden enthousiast met vlaggen in de hoop zo het woningtekort voor jongeren op te lossen.  Het CDA lost liever problemen van starters echt op in plaats van met vlaggen te zwaaien. Daarom stelden raadslid Gerrit Jan Valk en lijsttrekker Frank Visser Schriftelijke Vragen.

[1] https://www.datocms-assets.com/22119/1625830124-verhuurbrochure-de-pauwmolen.pdf

[2] https://www.newnewnew.space/nl/nl/spaces/plaza/living/1?country=nl&city=Delft