16 juli 2016

Zomerverrassingen (deel 2): 2,5 miljoen euro weggespoeld

In de serie Zomerverrassingen, om tijdens het reces toch op de hoogte te blijven van alles wat er in Delft gebeurt, vandaag deel 2:  2,5 miljoen euro weggespoeld.

In december vorig jaar werd de gemeenteraad van Delft geĆÆnformeerd over het besluit van het Hoogheemraadschap van Delfland, dat wilde stoppen met het meedoen in het samenwerkingsverband met de gemeente Delft bij de Grondwateronttrekking op het DSM-terrein. Dat vond het CDA een opmerkelijk besluit van het Hoogheemraadschap, maar Delft kon er verder niets aan doen. Afgesproken werd dat de gemeente nu verantwoordelijk wordt voor het wegpompen van overtollig water, en Delfland betaalt ongeveer 7,5 miljoen euro aan Delft als bijdrage in de exploitatie en risico-afdekking. Buiten deze mededeling was alle informatie over de afspraken geheim.

Tot 3 juli dan. Krant Delft op Zondag komt opeens met het nieuws dat de afspraken toch openbaar worden gemaakt. Dit terwijl de gemeenteraad op 21 juni nog in het geheim vergaderde over dit onderwerp, het zou anders de financiƫle belangen van Delfland of de gemeente raken. Dit bleek nog geen 2 weken later dus onzin.

En wat blijkt? Van die 7,5 miljoen is ongeveer 2,5 miljoen euro bedoeld om toekomstige schadeclaims op te vangen. Goed dat hier rekening mee is gehouden, zou je zeggen. Inderdaad, maar dan moet je dat geld wel apart zetten. En dat is precies waar het mis gaat. De Delftse gemeenteraad stortte dit geld op 30 juni namelijk in het zogeheten Parelfonds (daar schreven wij al eerder over). 2,5 miljoen euro is op deze manier dus weggespoeld naar andere doelen. Mochten er claims komen voor de grondwateronttrekking (en die komen er, er is niet voor niets 2,5 miljoen apart gezet in de afspraak met Delfland), dan is er dus geen apart potje meer beschikbaar.

Had de gemeenteraad op 30 juni wel 7 miljoen in de pot Parelfonds gestopt als ze hadden geweten dat 2,5 miljoen eigenlijk bedoeld was voor schadeclaims? Dit dossier laat maar weer zien dat Delft en geheimhouding van stukken geen goede combinatie opleveren. Het CDA is onaangenaam verrast door deze ontwikkelingen en stelt schriftelijke vragen aan het college.

(klik op de onderstaande bijlage voor de schriftelijke vragen)