18 juli 2016

Zomerverrassingen (deel 3): Laden en lossen op zondag

Het komt vaak voor dat colleges tijdens het zomerreces nog belangrijke brieven sturen aan de gemeenteraad. Op die manier kunnen vervelende mededelingen niet meer snel worden besproken in gemeenteraadsvergaderingen en is de hoop dat eventuele ophef snel weer verdwijnt.

Dit gebeurt ook in Delft, daarom een zomerserie om tijdens het reces toch op de hoogte te blijven van alles wat er in Delft gebeurt, vandaag deel 3: laden en lossen op zondag

In februari speelde in Delft het thema bevoorrading van winkels en dan met name op zondag. Een meerderheid van de Delftse gemeenteraad wilde toen laden en lossen op zondag niet toestaan. Ook bewoners rondom winkels wilden dit niet. Immers, even 1 dagje geen vieze grote vrachtwagens voor de deur is wel zo prettig. Omdat niemand het wilde maar het college het wel wilde toestaan, had het CDA een amendement ingediend om laden en lossen op zondag niet toe te staan. Het college gaf toen de dag voor de stemming over het voorstel aan, dat over het laden en lossen niet op dag moment moest worden gesproken (bij de winkeltijdenverordening), maar later in het jaar bij de bespreking van het laden en lossen beleid. Dan zou laden en lossen op zondag opnieuw worden verboden. Erg raar, want daardoor zou het ongeveer een jaar lang mogelijk zijn om op zondag te laden en lossen. Maar de wethouder verzekerde iedereen dat dit niet zou gebeuren: niemand wilde immers laden en lossen op zondag.  De gemeenteraad niet, de omwonenden niet, maar de winkels zelf wilden ook niet laden en lossen op zondag. De coalitiepartijen die eerder het laden en lossen op zondag wilden verbieden, gaven om deze ‘technische reden’ aan tegen het amendement van het CDA te stemmen. Alhoewel D66 op haar website al het bericht had geplaatst dat zij voor het amendement van het CDA zou stemmen, stemde D66 na de belofte van de wethouder onverwachts toch tegen. (wij schreven hierover al eerder: link)

We zijn nu een half jaar verder. De aap komt uit de mouw! Het college stuurt in de zomer een brief naar de gemeenteraad, waarin men aangeeft dat het laden en lossen op zondag tóch wordt toegestaan. Het was in februari dus helemaal geen ‘technische reden’ om het verbod van laden en lossen niet te regelen, zoals wethouder Förster destijds aangaf. De gemeenteraad is, naar nu blijkt, op het verkeerde been gezet. Het college wilde blijkbaar altijd al laden en lossen op zondag toestaan en probeert dit er op een nare manier doorheen te krijgen. Dit schaadt het vertrouwen tussen raad en college. Het CDA zal hier na het reces een stevig debat voeren met het college.

We zijn benieuwd of de coalitiepartijen die in februari nog voor een verbod van laden en lossen op zondag waren, dat nu nog steeds zijn.