27 december 2019

Behoud historische lantaarnpalen

De historische lantaarnpalen op de Plaats, die kenmerkend zijn voor Den Haag, dreigen te worden vervangen door moderne lichtmasten. Fractievoorzitter Kavish Partiman wil de historische lampen behouden en stelt dit aan de kaak bij het stadsbestuur.

“Wat is de reden dat er is gekozen voor moderne lichtmasten in plaats van het behoud van historische lantaarnpalen op de Plaats?” wil de CDA’er weten. Ook vraagt hij of het stadsbestuur van plan is om de kenmerkende armaturen op meerdere plekken in de stad te vervangen. Het CDA Den Haag zou het jammer vinden als de historische verlichting in de stad verdwijnt, maar steunt het idee van LED-verlichting in lantaarnpalen. Daarom vraagt Partiman de gemeente of het mogelijk is om LED-verlichting te plaatsen in de oude lantaarnpalen. Op die manier kunnen de oude lampen hun licht laten schijnen over onze stad, maar wel met duurzame verlichting.