20 oktober 2020

Burgemeester Van Zanen, pak intimidatie rondom de Tweede Kamer veel harder aan!

”Burgemeester Van Zanen, pak intimidatie rondom de Tweede Kamer veel harder aan.” Die oproep doet Kavish Partiman, fractievoorzitter van het CDA in Den Haag, naar aanleiding van de brief van Tweede Kamervoorzitter Khadija Arib aan de burgemeester van Den Haag. De Kamervoorzitter maakt zich in die brief zorgen over intimidatie van Tweede Kamerleden door demonstranten en stelt dat burgemeester Van Zanen nog geen actie heeft ondernomen.

“Volstrekt ontoereikend en een voorbeeld van gemeentelijke gemakzucht”, zo noemt Partiman de reactie die burgemeester Van Zanen bij monde van zijn woordvoerder naar buiten bracht. Partiman: “Ja, demonstreren is een grondrecht. Maar dat recht kun je net zo goed elders uitoefenen, waar je Kamerleden niet kunt intimideren. Intimidatie van Kamerleden is namelijk ook een forse inbreuk op onze democratie en rechtsstaat. De burgemeester heeft de mogelijkheid om intimiderende demonstraties te verplaatsen en meer en langere gebiedsverboden op te leggen. Zo snel mogelijk doen en stevig handhaven, zou ik zeggen!”