05 april 2022

CDA wil duidelijkheid over vergunningen voor coffeeshops

Hebben de coffeeshops in de Weimarstraat de juiste vergunning voor hun onderneming of niet? Daar wil het CDA achter komen nu blijkt dat er in de Weimarstraat vier coffeeshops zitten zonder dat er een specifieke horecavergunning is voor de grond waar ze op zitten. Raadslid Kavish Partiman wil dat er een 'juridische weging' van de situatie wordt gemaakt, inclusief risico's en toekomstscenario's. 'Ik wil weten: hoe zit dit in elkaar.'

Uit antwoorden op eerdere vragen blijkt dat de shops in de straat 'Gemengd-2' (bedoeld voor horeca in de categorieën 'licht' en 'middelzwaar' van de Staat van Horeca-categorieën) in plaats van de voor een coffeeshop gebruikelijke horecabestemming als grondbestemming hebben. 'Er zijn fouten gemaakt aan de kant van de gemeente als je dit zo leest.' In haar antwoord stelt het stadsbestuur dat de exploitant die een omgevingsvergunning wilde aanvragen 'de vereiste omgevingsvergunning op basis van de APV' heeft, het zou niet betekenen dat er sprake is van een coffeeshop zonder vergunning.

Partiman ziet de coffeeshops als horecaonderneming waar drugs verhandeld worden en heeft vervolgvragen gesteld 'Nu heb je vier ondernemingen die niet passen in het bestemmingsplan.' Wanneer blijkt dat er inderdaad een andere vergunning nodig blijkt te zijn ziet Partiman mogelijkheden om iets te doen aan de overlast die rondom de coffeeshops wordt ervaren. 'Er is hier mogelijk een opening voor het oplossen van de overlast in de Weimarstraat, maar dat is afhankelijk van de beantwoording.'

Onderzoek

Het CDA pleit voor een onderzoek naar de bestaande situatie nu de exploitatie volgens de partij niet in lijn is met het bestaande bestemmingsplan. 'Ik vraag me af of de huidige horeca gemengd 2 toereikend is voor het exploiteren van een horeca onderneming met gedoogde drugsverkoop.'

Daarbovenop wil de partij dat het stadsbestuur van alle coffeeshops in de stad in kaart brengt welke bestemming de grond heeft en hoe dat zich verhoud tot de exploitatievergunning.

Artikel @DenHaagFM
Foto ter illustratie @Unsplash