04 juli 2019

CDA wil verbod op lachgas

Regeringspartij CDA wil dat het kabinet recreatief gebruik van lachgas wettelijk aan banden legt. Samen met CDA-raadsleden uit het hele land pleit Tweede Kamerlid Anne Kuik voor een verbod om misbruik van lachgas aan te pakken.

CDA-Kamerlid Anne Kuik: “Slagroompatronen zijn bedoeld voor spuitbussen en niet om je hersenen af te sluiten van zuurstof. Toch zien we het recreatief gebruik van lachgas toenemen. De negatieve gevolgen van het grootschalige gebruik van de partydrug worden steeds vaker zichtbaar in de samenleving. De laatste tijd zijn er meerdere verkeersongevallen geweest, ziekenhuizen zien het aantal lachgaspatiënten toenemen en de maatschappelijke onrust stijgt.”

Veel gemeenten hebben te maken met overlast en geven aan dat landelijke wetgeving gewenst is. “Die oproep wil ik graag onderstrepen”, aldus Kuik. De CDA’er doet haar voorstel in aanloop naar het debat over het preventieakkoord.

Ook in Den Haag is er in toenemende mate overlast van gebruik van lachgas. “Het is hard nodig dat de landelijke overheid maatregelen neemt. Er zijn steeds meer ongelukken waar lachgas bij betrokken is, je struikelt op sommige plekken over de slagroompatronen en artsen zien steeds meer  mensen die vanwege lachgas naar het ziekenhuis moeten.  ” aldus Fractievoorzitter van het CDA Daniëlle Koster.