08 april 2021

CDA-Zorgsaam over Haagse Helpers

Als student in Den Haag zocht ik een nuttige nevenactiviteit en in mijn zoektocht stuitte ik op ‘Haagse Helpers’. Haagse Helpers is een jongerennetwerk dat zich inzet om mensen met behoefte aan hulp bij te staan. Mensen zonder netwerk worden geholpen met het doen van boodschappen, klusjes in de tuin, of simpelweg door een praatje te maken. Maar ook de jongeren binnen het vrijwilligersnetwerk van Haagse Helpers doorlopen een leerproces, waardoor ze meer oog krijgen voor de nood die zij om zich heen zien, en om positieve verandering te kunnen brengen door te helpen met hele kleine dingen. Een voorbeeld hiervan is de oliebollenactie die in december werd georganiseerd. Door middel van donaties is Haagse Helpers in staat om tussen Kerst en Oudejaarsavond eenzame mensen of mensen die krap bij kas zitten een zak met oliebollen te bezorgen. De dankbaarheid die mensen dan tonen omdat er mensen bereid zijn om dat voor hen te doen is ontroerend, en doet ons beseffen dat kleine daden voor anderen mensen een grote impact kunnen hebben. Andere hulpacties die onderdeel zijn van de missie van Haagse Helpers zijn het ondersteunen van oudere mensen met het buiten zetten van afval, helpen in de tuin van iemand die slecht ter been is, of een maatje zijn voor iemand die graag hulp wil bij het leren van de Nederlandse taal door middel van een wekelijkse wandeling. Er zijn  veel verschillende soorten hulpvragen. Het mooie van Haagse Helpers is dat ze hierin heel flexibel kunnen zijn. De vrijwilligers kunnen zelf aangeven wanneer ze beschikbaar zijn, en kunnen dan in overleg met de coördinatoren afspreken wanneer ze welke taak zouden willen oppakken. Voor vrijwilligers is het ook mogelijk om hun Maatschappelijke Diensttijd te doen bij Haagse Helpers, door bijvoorbeeld te helpen bij ouderen met dementie of bij mensen met een beperking.

Het is mooi om te zien dat ook Gemeente Den Haag deze initiatieven graag ondersteunt. De stichting wordt financieel gesteund, maar daarnaast kregen de vrijwilligers bijvoorbeeld ook een keer een bedankje van de gemeenten in de vorm van een cadeaubon die te besteden is bij de lokale ondernemers. Buiten COVID-19 om worden er ook vaak bijeenkomsten gehouden voor de vrijwilligers om hen te ondersteunen, elkaar te ontmoeten, maar ook om te ontwikkelen. Dit wordt bijvoorbeeld gedaan door een lezing of een training.

In deze coronatijd is het werk van Haagse Helpers belangrijker dan ooit. Het is soms moeilijker om op te merken wanneer iemand hulp nodig heeft en mensen met een klein netwerk hebben meer dan ooit behoefte aan contact. Met hun missie voor ogen droomt Haagse helpers van een sociaal verbonden stad waarin elke Haagse jongere zich bewust is van zijn of haar talenten en deze wil inzetten voor kwetsbare stadsgenoten.

Daniël Francke
CDA-Zorgsaam