17 augustus 2020

Partiman over de rellen in Den Haag

Je misdragen, gemeenschapsgoed vernielen, eigendommen van anderen in brand steken, de politie bekogelen, dit valt absoluut niet goed te praten.

Alle jongeren in onze stad hebben met dezelfde verveling te maken, maar niet alle jongeren gaan relschoppen. Wij merken dat er in vrijwel alle andere jongeren naar positieve oplossingen zoeken.

Nieuwe vakantiebaantjes, nieuwe hobby’s en nieuwe creatieve oplossing vinden om de vrije tijd positief te besteden. Dit wordt gedaan door de meeste jongeren in de stad. Dus ook jongeren van kleur! Het is bijvoorbeeld prachtig tijdens een wandeling veel sportende jongeren tegen te komen. Of om je vertrouwde supermarkt binnen te lopen en al die nieuwe jonge gezichten te zien die hard aan het werk zijn om een extra zakcentje te verdienen. Ze pakken hun eigen verantwoordelijkheid, zonder een ander kwaad te doen.

Verantwoordelijkheidsgevoel wordt altijd van huis uit al bijgebracht. Een goede opvoeding en het bijbrengen van normen en waarden begint bij de ouders. Want de manier waarop jongeren zich gedragen gaat samen met wat hen thuis wordt bijgebracht. Daarmee ook het respecteren van andermans bezit en gemeenschapsbezit. Het respecteren van de politie en handhavers, wet en regelgeving. Dit hoort in eerste instantie allemaal vanuit huis te worden bijgebracht.

Thuis speelt hierin dus een belangrijke rol. Want wanneer het opsluiten van de relschoppende schooiers voor een paar dagen geen effect heeft. Wanneer de mooie projecten in de zogenaamde krachtwijken ook niet een ieder op het rechte pad blijkt te houden, heeft het oplossen van deze problemen met de mantel der liefde van buitenaf blijkbaar niet het gewenste effect. En dan wordt het tijd dat we onorthodoxe maatregelen gaan treffen.

Hierbij dienen de ouders van de “jongeren” die zich keer op keer weer misdragen, niet schotvrij te gaan. Ik stel voor dat we niet alleen de onruststokende jongeren aanpakken, maar ook de ouders die voor hen verontwoordelijk zijn. Snijden in subsidies en uitkeringen die worden verstrekt aan huishoudens waar deze herrieschoppers toe behoren is wellicht een mogelijkheid. Het wordt tijd dat we hard gaan optreden. Als de ouders geen normen en waarden kunnen overbrengen aan hun kinderen, moeten we misschien die ouders met de harde hand herinneren aan de normen en waarden die gelden in onze samenleving. Hopelijk wordt er dan twee keer nagedacht voor een kind de deur uit wordt gestuurd, terwijl ze weten dat er onrust is in de wijk.