09 maart 2021

Den Haag start offensief tegen bewapening tieners

Een wapeninleveractie voor jongeren en volwassenen, een inventarisatie van wapenbezit onder jongeren en een campagne over wapenbezit en geweld gericht op jeugd van 11 tot 18 jaar. De gemeente Den Haag haalt alles uit de kast om de veiligheid op Haagse scholen te vergroten met de Aanpak Schoolveiligheid 2021-2022.

Veiligheid op en rond scholen is volgens onderwijswethouder Hilbert Bredemeijer ’een basisvoorwaarde voor kinderen om zich te ontwikkelen’. Met nieuwe en bestaande acties, zoals het updaten van de bestaande Haagse Veiligheidskaart en het Convenant Schoolveiligheid, zet de gemeente zich in om het veiligheidsgevoel op scholen te vergroten en het aantal geweldsincidenten te verminderen. „Met deze aanpak ondersteunt het college samen met de politie en andere partners, scholen om hun leerlingen een veilige omgeving te bieden”, zegt Bredemeijer.

Vanaf woensdag start de gemeente met een campagne over wapenbezit en geweld om de dialoog op gang te krijgen bij leerlingen, docenten en ouders. Bekende gezichten, zoals influencer YousToub en jongerenwerker Mouaniss el Maknouzi worden ingezet bij de bewustwordingscampagne. Ook komt er in april een Jongerenstadslab over dit onderwerp waar jongeren in spelvorm kunnen meedenken over oplossingen voor dit probleem.

Kluisjescontrole

Den Haag werd de het afgelopen jaar opgeschrikt door meerdere geweldsincidenten waarbij jongeren waren betrokken, waaronder de dodelijke steekpartij op de Pier in de zomer van 2020. Eén van de acties om het geweld te verminderen is een wapeninleveractie dit voorjaar voor jongeren én volwassenen. Zij kunnen anoniem en straffeloos hun wapens inleveren. De hofstad sluit vanaf 2022 ook aan bij de landelijke, jaarlijkse inzamelactie van wapens.

Om een beter beeld te krijgen van wapenbezit onder jongeren wordt er een inventarisatie gedaan die naar verwachting in april gereed is. Het is aan scholen zelf om zaken als kluisjescontroles te doen naar drugs en wapens. Dit gebeurt steekproefsgewijs op diverse middelbare scholen. „Ik heb met eigen ogen gezien wat er wordt gevonden bij een kluisjescontrole”, zegt Bredemeijer. „Wat je dan tegenkomt, zijn geen messen waarmee je een broodje smeert, maar serieus grote messen. Wapens horen niet thuis op school.” Dit jaar trekt de gemeente zo’n 255.000 euro uit voor schoolveiligheid.

Artikel @Tanya Verkaik - Telegraaf
Foto @Martijn Beekman