24 oktober 2019

Duidelijkheid over huwelijkse voorwaarden

Stellen die sinds januari vorig jaar in het huwelijksbootje treden, trouwen niet meer standaard in gemeenschap van goederen, maar in beperkte gemeenschap van goederen. Maar wat betekent dit eigenlijk? Omdat de nieuwe wetgeving niet voor iedereen duidelijk is, vindt het CDA Den Haag dat de gemeente hier uitleg over moet geven aan stellen die trouwen in de Hofstad. CDA-raadslid Kavish Partiman stelde hierover vragen aan de gemeente.

De nieuwe wetgeving houdt in dat schulden en vermogen opgebouwd voor het huwelijk, niet worden verdeeld, net als erfenissen en schenkingen. Wat tijdens het huwelijk wordt opgebouwd is daarentegen wel gemeenschappelijk. Dit is een prima regeling, maar behoorlijk onduidelijk, vindt Partiman. Het is belangrijk om voor het trouwen goed te noteren wie welke bezittingen had, anders worden de bezittingen alsnog gemeenschappelijk bezit van beiden.

“Daarom moeten trouwende stellen door de gemeente worden geïnformeerd, bijvoorbeeld met een brochure”, meent het raadslid. Hij vraagt de gemeente of hier mogelijkheden toe zijn, om vervelende verrassingen na een mooie trouwdag te voorkomen.