03 maart 2022

Hindoes krijgen eigen plek in Den Haag om bloemen en as in het water te strooien

Een langgekoesterde wens van de hindoestaanse gemeenschap in Den Haag gaat in vervulling. Aan de Waldorpstraat in het Laakhavengebied komt een plek waar bloemen en as in het water mogen worden uitgestrooid. 'Hiermee wordt een belofte ingelost', aldus CDA-fractievoorzitter Kavish Partiman.

Het uitstrooien van as van een overledene is een belangrijk onderdeel van de rituelen voor hindoes. Het idee is dat hiermee na een crematie as wordt toevertrouwd aan de elementen waaruit het lichaam voortkomt. Het meest ideaal zou daarom zijn dat de as wordt verstrooid boven de heilige rivier de Ganges in India. Maar omdat dit in de praktijk voor veel hindoes niet mogelijk is, kiezen ze voor een iets praktischer oplossing. Ze strooien de as uit boven stromend water.

In Den Haag is het al enige tijd toegestaan om de as in zee te strooien. Aanvankelijk mocht dat alleen vanaf een bootje. Maar dat was ook niet de meest ideale oplossing, vertelt Partiman. Want eigenlijk moet dat gebeuren door het oudst nog levende familielid. 'Moet je je voorstellen dat iemand van 80 in een wiebelend bootje staat om as op zee te strooien.' Vandaar dat de hindoes blij zijn ze nu ook as vanaf het strand in zee mogen gooien.

Vervuiling

Daar komt nu bij dat er ook aan de Waldorpstraat een plek is aangewezen om as en bloemen in het water te strooien. Die bloemen worden vaak op feestdagen aan de natuur gegeven. Tot nu toe was dat officieel verboden. Partiman: 'Het werd gezien als vervuiling. Je kon er zelfs een boete voor krijgen. Maar met meer dan 40.000 hindoestanen in de stad, gebeurde het vaak toch. Daarom is het nu heel prettig dat dit nu niet meer stiekem hoeft.'

De Haagse wethouder Hilbert Bredemeijer (ook CDA) tekende woensdag – op een voor hindoes heilige dag - een intentieverklaring voor het toestaan van het uitstrooien van as en bloemen. Partiman ging vervolgens het goede nieuws vertellen in verschillende tempels. 'Daar werd het met veel blijdschap ontvangen', vertelt hij. 'Het wordt gezien als een stukje erkenning van de hindoestaanse gemeenschap. Die is al sinds ongeveer vijftig jaar onderdeel van onze stad en heel goed geïntegreerd. De hindoestanen dragen veel bij aan Den Haag, nu doet Den Haag ook iets terug wat voor hen heel belangrijk is.'

Zee blijft favoriet

Hoewel de nieuwe uitstrooiplek enthousiast wordt ontvangen, verwacht Partiman niet dat er heel veel as aan het water gaat worden toevertrouwd. De zee blijft de favoriete plek, denkt hij, omdat die meer rechtstreeks in verbinding staat met de Ganges.

Sommige mensen zullen misschien ook denken dat het 'vies' is om as in het water te gooien. Maar dat is niet het geval, aldus de fractieleider van het CDA, zelf ook hindoe. 'Het is compleet natuurlijk. Alles dat vervuilend zou kunnen werken is helemaal verbrand in het vuur. En wat er over is gebleven is eigenlijk gewoon compost. Het is helemaal natuurlijk.'

Stukje grond adopteren

De hindoes hebben al een idee hoe het strookje grond naast het water in Laakhaven er straks uit moet komen te zien. Ze gaan het 'adopteren' en willen het dan een hoognodige schoonmaakbeurt geven. Wellicht komt er ook een prieeltje te staan.

Ze kunnen niet wachten tot het zover is. 'Het is een heilig moment voor ons. Als er bijvoorbeeld een kind is geboren: dat is iets moois. Dat vier je met volle overgave', aldus Partiman. 'En dan is het vervelend om na zo'n dienst stiekem in de nacht ergens naartoe te moeten gaan. Om je heen te kijken of er geen handhavers rondlopen en dan die bloemen in het water te gooien. Nee! Als je zo’n dienst in alle overgave hebt gedaan, is het mooi om het netjes af te kunnen sluiten met de bijbehorende rituelen.'

Artikel ©Omroep West