24 april 2020

Hoe veilig zijn flats in Den Haag bij brand

Iedereen hoort veilig op een oor te slapen zo ook flatbewoners. Volgens het AD zijn er minimaal duizend brandonveilige flats in Nederland.CDA raadslid Cees Pluimgraaff heeft naar aanleiding van dit krantenartikel enkele kritische vragen aan het college gesteld.

Uit de antwoorden op de schriftelijke vragen is gebleken dat het college zich zeer bewust is van de ernst van deze zaak. Uit onderzoek van de gemeente blijkt dat wij momenteel in de stad 160 brandonveilige flats kennen. Het stadsbestuur heeft al de eigenaren van de brandonveilige flats reeds verzocht om hun flats brandveilig te gaan maken.

‘’Het is goed dat het college ook de risicotool, die door de Minister van Wonen beschikbaar is gesteld om brandonveilige flats te vinden, reeds in Den Haag gebruikt’’ aldus Pluimgraaff. Volgens Pluimgraaff had het college wel, richting de gemeenteraad, eerder kunnen communiceren dat de stad zoveel brandonveilige flats kent. Wij willen in Den Haag namelijk geen Londense taferelen waar flats onnodig afbranden terwijl dit had kunnen worden voorkomen.

Als flateigenaren hun flats niet brandveilig willen maken, kan de gemeente dwangmiddelen inzetten. De gemeente kan dwangsommen en bestuurlijke boetes inzetten om eigenaren er zo toe te bewegen om hun flats brandveilig te maken. Als CDA-fractie zijn wij van mening dat het College op deze dwangmiddelen  zeer stevig moet inzetten. Wij moeten zo snel mogelijk af van deze 160 brandonveilige flats. Een regelmatige terugkoppeling door het stadsbestuur van de voortgang, over de herstelwerkzaamheden en ingrepen aan de Raad, is dan ook geen overbodig uitgangspunt. Die vraag leggen wij als aanvulling voor.